merk Hoppin

100 miljoen euro voor nieuw Vlaams mobiliteitsmerk Hoppin

Genk Belgium: persmoment met Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en Wim Dries, voorzitter van de VVSG en burgemeester Genk. Het merk Hoppin wordt bekendgemaakt / foto kabinet peeters

Het nieuwe Vlaamse mobiliteitsmerk Hoppin moet de combinatie tussen taxi, collectief vervoer en deelauto- en -fiets gemakkelijker maken. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) heeft ‘Hoppin’ voorgesteld. De verschillende vervoersmiddelen komen daardoor bij elkaar op zogenaamde mobipunten, die vanaf dit najaar in het straatbeeld zullen verschijnen. Het mobiliteitsmerk biedt kansen voor de taxisector. 

“Als een lokaal bestuur een mobipunt maakt waar ook taxi’s een plek kunnen krijgen, dan is dat prima”, klinkt het op het kabinet van Lydia Peeters. “Er gaan dus extra middelen naar lokale besturen. Vervoerregio’s kunnen bijvoorbeeld de belbus afschaffen en vervangen door een taxidienst. Dat kan de gemeente zelf taxiritten organiseren met een bepaald tarief, waar ze dan ook financieel tussen komen. Zo wordt de prijs goedkoper voor de klant. In sommige gebieden kan de taxisector de rol van collectief of openbaar vervoer vervullen.”

100 miljoen

Het kabinet trekt meer dan 100 miljoen euro uit voor zo’n 1000 mobipunten. Bovendien komt er onder het mobiliteitsmerk ‘Hoppin’ ook een website, een app en een mobiliteitscentrale. Door een sterk openbaar vervoer af te stemmen op de (e-)fiets, wagen, taxi en deelsystemen wil de Vlaamse overheid alle pendelaars ondersteunen bij hun verplaatsingen, waarbij zij alle beschikbare modaliteiten gemakkelijk kunnen gebruiken.

“Leesbaarheid, helderheid, samenhang en uniformiteit zijn de sleutelwoorden als we een reflex willen creëren”, licht minister Peeters toe. “Om burgers in deze complexiteit de weg te wijzen, willen we één geheel maken: geen aparte puzzelstukken die niet op elkaar passen, maar puzzelstukken die één verhaal vormen dat over heel Vlaanderen wordt uitgerold.”

Basisbereikbaarheid

‘Hoppin’ is het verhaal waarmee de pendelaar de komende maanden en jaren de shift van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid zal ervaren. Basisbereikbaarheid is de Vlaamse mobiliteitsvisie die vertrekt vanuit een vraaggestuurd mobiliteitsaanbod en waarin combimobiliteit – het combineren van verschillende vervoermiddelen – centraal staat. Het aanbod van mobipunten onder de merknaam ‘Hoppin’ zal de komende jaren sterk groeien.

Het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, Lantis en De Werkvennootschap staan in voor de realisatie langs gewestwegen. Steden en gemeenten zijn verantwoordelijk voor de aanleg van ‘Hoppin’ – locaties langs wegen in hun beheer. De Vlaamse regering keurde op vrijdag 17 juli 2020 het Besluit Vlaamse Regering (BVR) principieel goed voor de financiering en samenwerking met lokale besturen voor het mobiliteitsbeleid. Afhankelijk van de locatie in het netwerk en de reizigers die vanaf dit knooppunt vertrekken, wordt bepaald hoe veel subsidie hiervoor beschikbaar komt.

Reisinformatie

De Vlaamse overheid is zelf verantwoordelijk voor de website en de app, waarin vervoersoplossingen met elkaar worden gecombineerd. De website en app zullen rekening houden met het openbaar vervoer, taxidiensten, deelauto’s, deelfiets en (e)steps, parkeermogelijkheid en laadinfrastructuur. Pendelaars zullen er onder meer informatie vinden over uurroosters, goede verbindingen en tarieven. Wie vragen heeft over een bepaald traject kan op termijn terecht bij de Vlaamse mobiliteitscentrale. De lancering van de website, app en centrale is voorzien in de loop van 2021.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.