Uber

Uitspraak Uber luidt essentieel jaar in voor de Brusselse taxisector

De Brusselse rechtbank doet uiterlijk 15 januari uitspraak in de zaak rondom Uber. De uitspraak is van essentieel belang voor de Brusselse taxisector, die door corona een enorme terugval kent, en volgens een recent rapport van consultancybedrijf Deloitte al jaren in een ernstige crisis verkeert. De Brussels taxifederatie BTF blikt in TaxiPro vooruit op 2021. 

“2021 wordt een extreem belangrijk jaar voor de Brusselse taxisector”, vertelt Sam Bouchal, secretaris-generaal van de Brussels taxifederatie BTF. De taxifederatie spande vorig jaar een rechtszaak aan tegen Uber en de uitspraak wordt op 15 januari verwacht. Aanvankelijk stond het vonnis op de rol voor 18 december.

Bouchal wijdt het uitstel aan de drukte bij de Brusselse rechtbank. “En anderzijds denk ik ook dat zij hun motivatie zeer goed willen onderbouwen om te voorkomen dat één van de partijen weer in beroep gaat en de zaak voorgebracht wordt bij het Hof van Cassatie.”

‘Oneerlijke concurrentie’

De belangenorganisatie beschuldigt Uber van oneerlijke concurrentie. Het Amerikaanse bedrijf zou de taxiwet omzeilen door te argumenteren dat gebruikers van haar platformapp UberX leden zijn en geen klanten. “Hierdoor vallen ze zogenaamd niet onder de taxiwetgeving, maar dat is natuurlijk nonsens”, aldus Bouchal. Daarbij maakt Uber volgens hem gebruik van chauffeurs met een limousine-vergunning. terwijl zij met reguliere taxichauffeurs concurreren. “En de eisen die gesteld worden aan een taxivergunning zijn veel strenger.”

Brusselse taxisector geslonken door Brussel

Bouchal claimt dat de Brusselse taxisector enorm geleden heeft onder de opkomst van Uber sinds 2014. “Wij zijn zo’n 40 procent van onze klanten verloren. Vooral toeristen maken veelvuldig gebruik van het Uber-platform, dat zij vanuit huis ook kennen.” De Brusselse taxifederatie schat dat er 2.000 Uberwagens rondrijden in Brussel, tegenover 1.300 traditionele taxi’s.

Als Uber zich aan de regels van de taxibedrijven moet conformeren, liggen er volgens de sectororganisatie betere tijden in het verschiet. Gezien een rapport van Deloitte, dat in november uitlekte, lijkt dat geen overbodige luxe. Onderzoekers van het consultancybedrijf concludeerden dat de Brussels taxisector in zeer zwaar weer zit. Het economisch model zou niet langer rendabel zijn en zwart werk in de hand werken.

Conclusies rapport verwoestend

Daarbovenop hebben de taxibedrijven in de Belgische hoofdstad, die nog meer dan andere steden in België afhankelijk zijn van evenementen en horeca, enorm te leiden onder de coronacrisis. Bouchal schat de activiteitsgraad bij de overgebleven taxibedrijven op 20 procent. Zelf heeft hij zijn taxibedrijf Mol-tax, dat voor corona zeven taxi’s op de weg had, tijdelijk stopgezet. “Sinds de tweede coronagolf heb ik al de auto’s naar de kant gehaald, omdat er niet genoeg werk was”, vertelt hij.

Volgens Bouchal heeft de Brusselse overheid zich lange tijd zich niet bekommerd om de taxisector. Recent zijn er tekenen opgemerkt dat hier verandering in komt. Zo wil de Brusselse regering de selectietesten van Uber-chauffeurs verstrengen en gelijktrekken met die van de taxichauffeur. “Een eerste stap in de goede richting”, besluit Bouchal.

Lees ook:

Studie: Brusselse taxisector in erbarmelijke toestand

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.