Chauffeur, bestuurder. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Vakbond vreest voor inflatie beroep chauffeur in nieuw mobiliteitsplan

Vervoersvakbond BTB-ABVV vreest dat het nieuwe mobiliteitsplan dat aanstuurt op een vraaggericht aanbod zal leiden tot een waardevermindering van het beroep van chauffeur. “Belbussen moeten verdwijnen en het is maar de vraag wat daarvoor in de plaats gaat komen”, laat vakbondsman Steven Steyaert weten.

Vanaf volgend jaar wil de Vlaamse overheid het mobiliteitsplan basisbereikbaarheid uitrollen over Vlaanderen waarbij het openbaar vervoersaanbod vraaggestuurd moet zijn en minder aanbodgestuurd zoals nu. “In de praktijk komt het erop neer dat veel belbussen uit het straatbeeld verdwijnen”, vertelt Steven Steyaert van de vervoersvakbond BTB-ABVV.

Volgens de huidige plannen worden de vacante plaatsten opgevuld door taxi’s. Steyaert vreest onder andere voor de werkgelegenheid van de buschauffeurs. “Veel buschauffeurs komen hierdoor zonder werk te zitten. Wat gaat er met deze mensen gebeuren?” Een deel kan misschien in het toerisme werken bij autocarbedrijven, maar ook in dit segment is momenteel geen werk. De vakbondsman schat dat de helft van de buschauffeurs in dienst zijn van openbare vervoersmaatschappij De Lijn, terwijl de andere helft bij private bedrijven op de loonlijst staan. “Deze externe bussen werden vroeger ‘boerenbussen’ genoemd, omdat het vaak voertuigen waren van een boer die het erbij deed.”

Ontslaan en onder ander titel weer aannemen

De vakbondsman vreest ook voor een inflatie van het beroep van chauffeur. Chauffeurs van De Lijn worden vergoed volgens een cao dat het resultaat is van een lange geschiedenis. “Als je deze chauffeurs ontslaat en ze onder een andere noemer weer in dienst neemt, zou je ze ook volgens dezelfde cao moeten verlonen.”

Wat er in de plaats komt van de belbussen, is volgens Steyaert nog niet bekend. “Ik heb al gehoord dat sommige lokale overheden en OCMW’s nadenken over de aanschaf van een busje en vervolgens met vrijwilligers een dienst willen uitwerken. Maar vrijwilligers zijn geen chauffeurs. Buschauffeurs hebben een vakbekwaamheidsdiploma, zijn een medische schifting doorlopen en hebben EHBO diploma. Chauffeur is een beroep. Dat lijkt wel eens vergeten te worden door overheden.”

De vakbondsman pleit voor het inzetten van professionele chauffeurs in de nieuwe mobiliteitsplannen. “Iedereen kan met auto rijden, maar is dan nog geen taxichauffeur. Iedereen die met een busje rijdt is geen buschauffeur. Willen we basismobiliteit garanderen dan moeten er professionals aan het stuur staan”, besluit hij.

Onderwerpen:

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.