Uberprotest

Uber-chauffeurs Brussel beboet voor gebruik smartphone

Foto: Fernando Redondo

Het was vorige maand al aangekondigd door het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest en deze maand is het  realiteit geworden: Uber-chauffeurs die voor hun werk gebruikmaken van hun GSM zijn daarvoor beboet. Een verenigd front van VVB-chauffeurs roept de regering op om te stoppen met wat zij als intimidatie zien.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft in februari besloten om tot een strengere handhaving van de VVB-regels over te gaan. Volgens deze regels is het bijvoorbeeld niet toegestaan om een smartphone te gebruiken om ritopdrachten aan te nemen, iets waar het businessmodel van Uber juist op gebaseerd is.

Uber-chauffeurs reageerden woedend op de beslissing en legden in maart grote delen van de stad plat. Sindsdien is de sector naar eigen zeggen in gesprek met de Brusselse regering. Deze stilte is vorige week doorbroken nadat de eerste Uber-chauffeurs beboet zijn voor het gebruik van hun smartphone, terwijl zij eerst nog wegkwamen met een waarschuwing.

Dialoog in plaats van confrontatie

De VVB-chauffeurs, die vertegenwoordigd worden door de sectorverenigingen UCLB, de ABCL en de USCP, reageren onthutst. “Wij begrijpen deze intimidatie van de overheid niet.” De belangenvertegenwoordigers, die eerst opriepen tot protest, slaan nu een rustigere toon aan en benadrukken het belang van de dialoog.

“Wij willen de overheid eraan herinneren dat we altijd open staan voor de dialoog en dat we meer dan ooit bereid zijn te werken aan een hervorming van het Brusselse taxiplan. Als we voor de zomer resultaten willen boeken, is het de hoogste tijd om rond de tafel te gaan zitten en te praten”, laten ze weten.

‘2.000 gezinnen in gevaar’

De verenigingen schatten het aantal VVB-chauffeurs dat werky voor platforms als Uber en Heetch op zo’n 2.000. Deze chauffeurs verkeren sinds de aangekondigde verstrengingen van de coronaregels in een onzekere toestand. Om een sociaal bloedbad te omzeilen is een dialoog meer dan noodzakelijk, benadrukken de organisaties.

Zonder duidelijk statuut dreigt de situatie onherstelbare schade toe te brengen aan deze chauffeurs en hun gezinnen”, aldus Fernando Redondo van de Association Belge des Chauffeurs Limousine (ABCL), “Deze hervorming, aangevraagd door alle betrokken partijen, zou de relaties tussen taxi’s en VVB-chauffeurs kunnen helpen kalmeren en zo bijdragen tot een betere mobiliteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.”

Lees ook: 

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.