Daklicht. Foto: ProMedia

Strafblad kan einde van werken als taxichauffeur betekenen

Daklicht. Foto: ProMedia

Sommige taxichauffeurs geraken niet aan een bestuurderspas door een misstap in het verleden. Dit terwijl ze de afgelopen jaren onafgebroken als chauffeur hebben kunnen werken, ondanks hun strafblad. Dit is één van de consequenties van de nieuwe taxiwetgeving die sinds dit jaar van kracht is in Vlaanderen.

Vanaf 1 juli moeten alle chauffeurs verplicht een bestuurderspas op zak hebben volgens het nieuwe taxidecreet. De komende tijd wil TaxiPro in een aantal artikels de introductie van de bestuurderspas evalueren. Vandaag artikel één in de reeks.

Dat stelt Pierre Steenberghen van taxifederatie GTL. Onderdeel van het nieuwe taxidecreet is de bestuurderspas die vanaf 1 juli verplicht is voor elke taxichauffeur. Voor de aanvraag van deze pas moet een uittreksel van het strafregister meegestuurd worden. Bepaalde aantekeningen op het strafblad zijn aanleiding om de bestuurderspas te weigeren.

“Een chauffeur die op zijn strafblad twee veroordelingen heeft staan, al dan niet met uitstel, voor het besturen met alcoholintoxicatie, onder invloed, in staat van dronkenschap of onder invloed van andere stoffen die de rijvaardigheid beïnvloeden, verliest nu zijn job”, geeft Steenberghen een voorbeeld. Dat geldt ook voor een chauffeur met meer dan vijf veroordelingen, al dan niet met uitstel, voor overtredingen van het verkeersreglement van de tweede graad heeft staan op zijn strafblad. Ook die komt niet in aanmerking voor een nieuwe bestuurderspas.

Zuur opbreken

GTL kreeg al enkele meldingen binnen van chauffeurs die om deze reden hun bestuurderspas niet ontvingen. “Er zijn enkele chauffeurs gemeld die de bestuurderspas niet kregen omdat gebleken is dat er nog een oude veroordeling op hun strafblad stond. Het gaat om nieuwe eisen voor een groot deel van de 7.000 chauffeurs in Vlaanderen. Het is onvermijdelijk dat hierdoor een aantal chauffeurs hun job verliezen”, aldus de directeur van de taxifederatie.

Dat de veralgemenisering van de eisen slecht uitpakt voor sommige chauffeurs, wordt bevestigd door een woordvoerder van het Antwerpse stadsbestuur. “Recent is gebleken dat dit bepaalde taxichauffeurs met een lange staat van dienst inderdaad zuur opbreekt.”

De woordvoerder merkt op dat er in het verleden, toen het stedelijke taxireglement van kracht was, er van regelgeving afgeweken kon worden. “Daar was expliciet de mogelijkheid in opgenomen dat het college gemotiveerd kon afwijken van de bepalingen in het reglement.” Met de invoering van het taxidecreet is deze mogelijkheid er niet. “De steden en gemeenten hebben geen eigen interpretatiemogelijkheid, ze mogen niet afwijken van wat er in het Besluit Vlaamse Regering (BVR) bepaald is.”

In Mechelen minder strikt

Aan de andere kant heeft de introductie van de bestuurderspas en de veralgemenisering mogelijk ook geleid tot een versoepeling van de voorwaarden. Juist omdat steden vroeger hun eigen regels bepaalden. “Ik heb de indruk dat de eisen op dit gebied juist minder streng waren dan in het verleden, toen wij werkten met Mechelse chauffeurspassen”, vertelt Kirsten Verschueren van de dienst economie van Stad Mechelen en verantwoordelijk voor taxizaken. In Mechelen is er tot op heden nog geen aanvraag voor een bestuurderspas afgewezen omdat de aanvrager een strafblad heeft.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

1 reactie op “Strafblad kan einde van werken als taxichauffeur betekenen”

Willy Dossche|09.09.20|12:55

Bestuurderspas

Dat men fouten maakt in
Het leven iedereen maakt fouten
Maar iemand zijn bestuurderspas niet geven , terwijl men reeds
40 jaar zelfstandig taxichauffeur bent
Zomaar op 1 dag werkloos word .
Dit is een s zuiver broodroof van
De Vlaamse regering
Ik
Stel dan ook voor om met een dossier naar de raad van State te gaan enger decreet nietig te verklaren

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.