Taxibedrijf ’t Pleintje als eerste met Chiron verbonden

Taxibedrijf ’t Pleintje uit Sint-Niklaas heeft de primeur: als eerste Vlaamse bedrijf maakte het vorige week de verbinding met overheidsdatabase Chiron. Vanaf nu geeft ‘t Pleintje real time informatie door over uitgevoerde ritten en gepresteerde chauffeursuren.

Vanaf 1 november moeten taxibedrijven die vallen onder het taxidecreet 2020 verbonden zijn aan de overheidsdatabase Chiron en real time informatie doorgeven. Deze verbinding is mogelijk gemaakt nadat het ontwikkelingsteam van Chiron vorige week donderdag het aanmeldingsportaal had geopend op de website van de Vlaamse overheid.

In 15 minuten verbonden

Voor de eerste aanmelding waren diverse partijen op een Teams-vergadering bijeengekomen. “Er waren mensen van de overheid present, mensen van Chiron en wij werden bijgestaan door leverancier Cabman die met hun software het verbinding leggen mogelijk heeft gemaakt”, vertelt Nicholas Lemmens, zaakvoerder van taxibedrijf ’t Pleintje. “Binnen 15 minuten was de klus geklaard.”

De verbindingsplicht met de overheidsdatabase wordt gevreesd door veel taxibedrijven. Juist nu het zo slecht gaat in de sector zien zij op tegen de investering die ermee gemoeid is. Lemmens betaalde naar eigen zeggen eenmalig 1.100 euro voor de boordcomputer en daarnaast 200 euro per maand voor het gebruik van een softwarepakket. “Dat valt best mee. Zeker als je het vergelijkt met de aanschaf van een nieuwe, standaard boordcomputer van 3.500 euro. Die 200 euro blijft nagenoeg hetzelfde, of je nu een of vijf taxi’s hebt.”

Digitalisering biedt sector mogelijkheden

De taxiondernemer heeft zijn eigen kijk op de voor velen onwelkome investering. “Door de live verbinding met de overheidsdatabase hoef je geen enkele administratie meer bij te houden voor overheidscontroles. Dat vergemakkelijkt het werken enorm. Tevens vormt het een controle voor je eigen boekhouding.” Hij wijst er verder op dat het taxibedrijf, dat negen taxi’s exploiteert, de boordcomputer sowieso gebruikt als planningssoftware.

Hier ligt volgens hem nog veel te rapen voor de sector. “Wij maken gebruik van Cabman Centrale, een planningssoftware waarin bijvoorbeeld de prestaties van de chauffeur geregistreerd worden, hoe snel hij gereden heeft, hoeveel uren hij gepresteerd heeft en bijvoorbeeld hoeveel lege kilometers er zijn afgelegd. Dit stelt ons in staat een betere planning op te stellen, zodat het aantal lege kilometers minder is. Op de lange termijn spaar je zo geld uit.”

Witte kassa-systeem

De verbindingsplicht met de overheidsdatabase geldt vooralsnog alleen voor bedrijven die onder het taxidecreet van 2020 vallen. De komende jaren zullen ook bedrijven die nu nog onder de oude wetgeving vallen gefaseerd in het nieuwe systeem instromen.

Op deze manier moet over vier jaar het totale taxicorps in Vlaanderen met Chiron in contact staan. Met de invoering van het systeem wil de overheid het zwartrijden aan banden leggen. Vandaar dat er in de taxisector ook wel gesproken wordt van het ‘witte kassa-systeem’.

Taxi ’t Pleintje ontloopt coronacrisis

Taxibedrijf ’t Pleintje heeft de coronacrisis goed doorstaan. Van de negen taxi’s zijn er momenteel nog zes in de vaart. “We draaien op zo’n 60 tot 70 procent van onze capaciteit”, vertelt zaakvoerder Nicholas Lemmens. Het taxibedrijf heeft snel gereageerd toen corona de internationale luchtvaart belemmerde. “Wij hebben onze luchthavenactiviteiten, toch een belangrijke activiteit, verschoven naar lokaal taxiwerk in Sint-Niklaas en Dendermonde.”

Taxi ‘t Pleintje was naar eigen zeggen een van de eerste bedrijven in de buurt die het wagenpark met plexiglas heeft uitgerust en digitaal betalen heeft gepromoot. Dit en een reclamecampagne op social media hebben het bedrijf geen windeieren gelegd. “We hebben nu veel klanten die in plaats van het openbaar vervoer de taxi nemen om bijvoorbeeld boodschappen te doen of naar de kapper te gaan. Dit succes sleept ons door de crisis.”

Ook voor taxichauffeurs bleek Taxi ‘t Pleintje een flexibele werkgever. “Wij hebben ook een vervoersbedrijf, we vervoeren zeecontainers, en wij hebben taxichauffeurs overgeheveld naar deze transporttak. Een chauffeur heeft speciaal zijn CE diploma behaald”, vertelt Lemmens.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.