Dimas Van Rompaey en vader Patrick van Varoco

Nieuwe oplossingen voor verplichte ritregistratie

Beeld Varoco: beeld gemaakt door Promedia / Matthias Vanheerentals

Straattaxi’s moeten vanaf 1 juli verplicht hun ritten registreren. Varoco heeft daar twee nieuwe toestellen voor op de markt gebracht, namelijk de X-One en de F4. Daarnaast lanceerde het bedrijf een nieuw taxilicht.

Voor de verplichte registratie van ritten hebben taxibedrijven aangepaste apparatuur nodig, zoals boordcomputers. Varoco biedt daar een aantal nieuwe mogelijkheden voor aan. “We bieden een antwoord voor wie een limousine-vergunning heeft en niet gewend is om ritten digitaal te registeren”, zegt Dimas Van Rompaey van Varoco.

“Hierdoor krijgen de nieuwe staattaxi’s er een functie bij. Ze kunnen zowel vaste prijzen registeren als de taximeter-functie gebruiken. We kunnen in onze toestellen een uurtarief programmeren dat zowel tijdens het rijden als het stilstaan de tijd registreert. Zo bieden we een antwoord op het ‘limo-verhaal’. Ze krijgen hierdoor een betere registratie van hoelang ze exact de baan op geweest zijn met een klant. Door het nieuwe taxidecreet kregen we afgelopen maanden veel vragen en we deden ook al veel nieuwe installaties.”

Betalen met Payconiq

De X-One bevat een taximeter en dataterminal. “Het toestel registreert de ritten en de nodige controlerapporten en tickets, die wettelijk verplicht zijn”, zegt Van Rompaey. “Klanten kunnen betalen door de QR-code te scannen. Dat gebeurt via Payconiq, een elektronisch betalingssysteem in de Benelux. We zien dat Vlaamse klanten alsmaar liever betalen met een QR-code, al worden de klassieke betaalmiddelen natuurlijk nog veel gebruikt.”

Het toestel bestaat uit een 7 inch-scherm. De communicatie verloopt via GPRS/3G/4G dankzij een simkaart in het toestel. De X-One heeft een eigen ingebouwde GPS-module om te navigeren. Er kunnen standaard 63 vaste tarieven in het systeem geprogrammeerd worden. Tevens heeft men de mogelijkheid om afgesproken prijzen manueel in te voeren op het toestel. Dit geldt voor beide toestellen. Er is een registratieknop voorzien als men VVB (straattaxi) of Uber-ritten uitvoert. De toetsen om de factuur-ritten te registeren kunnen gepersonaliseerd worden naar de behoefte van de klant.

Meter bediend vanuit smartphone

Varoco lanceerde ook de F4, voor de ritregistratie van ex-VVB voertuigen. Het kleinere toestel is discreter dan zijn grotere broer, de Xone. “Het apparaat werkt in samenwerking met een app op een smartphone”, zegt Van Rompaey. “We gebruiken de smartphone als display en aanloggen voor de bestuurder. De meter wordt bediend vanuit de smartphone. Je kan de smartphone wegnemen van de wagen. De chauffeur kan alles volgen, zelfs als hij niet in de wagen zit. Tevens worden hierop de controle- en dienststaatrapporten gegenereerd.”

De F4 heeft de mogelijkheid om een bonnetje te printen. “Je moet een controlerapport kunnen printen voor de Belgische wetgeving waar al je ritten op staan”, zegt Van Rompaey. “Zo ben je wettelijk in orde. Er zitten tarieven van de stad in, al kan de chauffeur een vast afgesproken prijs ingeven.” Alle toestellen zijn gekalibreerd, geijkt en gekeurd door Varoco.

Taxi vrij of bezet

Tenslotte bracht het bedrijf nog een nieuw daklicht op de markt, dat afkomstig is uit Italië. “Het daklicht heeft een strip die twee kleuren kan weergeven”, zegt Van Rompaey. “Als de taxi vrij is, kleurt de strip bovenaan groen. Bij bezet, kleurt die rood. Het taxilicht is heel zichtbaar en duidelijk. Het geeft meer uniformiteit. Er zijn er momenteel al heel wat in Vlaanderen in omloop, onder meer in de provincie Limburg. In Frankrijk wordt het systeem veelvuldig gebruikt.”

Varoco
http://www.varoco.be/

Onderwerpen:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.