Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

Overheidssteun moet autocarvloot helpen verduurzamen

Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64 (onbeperkt gebruik)

Minister Lydia Peeters, de Lijn en de Federatie van Belgische Autocar- en Autobusondernemers (FBAA) hebben een akkoord bereikt over de financieringssteun voor emissievrije bussen. Autocarbedrijf Waaslandia heeft vol ingezet op de verduurzaming van de vloot en is blij met de steun van deze nieuwe regeling.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, De Lijn en de FBAA hebben concrete afspraken gemaakt om de vergroening van de busvloot bij de exploitanten de volgende drie jaar te stimuleren. Zij kunnen jaarlijks een bedrag van maximum 21.700 euro ontvangen wanneer ze binnen de huidige contracten een dieselbus vervangen door een elektrische batterijbus. Het gaat dus om een extra financiële tussenkomst per aangekochte e-bus. Deze financiële tussenkomst stimuleert de groene transitie bij de exploitanten bij hun aankoop van elektrische bussen. Als we naar de volgende jaren kijken, ondersteunt minister Peeters de exploitanten in hun geplande vlootvervanging van ongeveer 300 elektrische bussen de komende 3 jaar, wat neerkomt op een besparing van 50.000 ton CO2.

“De vergroening van het openbaar vervoer in Vlaanderen is een belangrijke maatregel in onze ambitie voor gezondere lucht en om de klimaatuitdagingen daadwerkelijk aan te pakken”, zegt Peeters. “We kijken daarbij niet enkel naar de eigen vloot van De Lijn, maar ook naar de exploitanten. Meer samenwerking, een ‘en-en-verhaal’, is de sleutel om de CO2-reductie te realiseren. Allemaal samen werken aan klimaatuitdagingen, minder CO2 in de lucht, gezondere lucht voor onze kinderen en iedereen: daar tekenen we toch allemaal voor? Een gezond klimaat en gezonde lucht staan hoog op de agenda, ook binnen mijn beleid. Ik ben dan ook blij dat ik samen met de exploitanten en met De Lijn hier een duidelijke bijdrage aan kan leveren.”

Niet kostendekkend

Bij de Federatie van de Belgische Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) zijn ze tevreden. “De aankoop en exploitatie van elektrische bussen is vandaag nog duurder dan het laten rijden van diesel- of hybride bussen”, zegt bestuurder Luc Jullet. “Daarom verwelkomen wij deze financiële steun door de Vlaamse Regering bij de aankoop van emissievrije bussen graag. We zijn tot goede afspraken gekomen. De subsidie is niet 100 procent kostendekkend. Het is eerder een stimulans. Er wordt een realistische vergoeding gezet voor de hogere investering en de lagere exploitatiekosten.”

“Er is de komende jaren zeker een terugverdieneffect omdat de exploitatiekosten van de elektrische voertuigen wat lager zullen liggen dan bij een dieselbus. Als federatie raden we onze exploitanten aan om op het project in te gaan. De komende drie jaar zullen er zeker 300 bussen instappen. We staan als federatie 100 procent achter de vergroening van de sector en willen ons steentje bijdragen tot het realiseren van de klimaatambities van de Vlaamse Regering. Deze afspraak kan hierin een belangrijke katalysator zijn.”

‘We kunnen niet meer terug’

Bij Waaslandia, de derde grootste Lijn-exploitant van Vlaanderen, werden zopas een viertal elektrische bussen aangekocht. De eerste elektrische bussen rijden er al drie maanden rond. “We zijn tevreden over het bereik”, zegt CEO Bart Kwanten. “Er zijn weinig storingen. Voor de eerste vier bussen hebben we voor MAN gekozen. Daarmee halen we toch een bereik van 300 kilometer. Nadien volgen bussen van Van Hool. Die komen later dit jaar en begin volgend jaar. In de tweede helft van het jaar komen er nog vier tot zes bussen bij. En volgend jaar voegen we er nog eens dertien bussen aan toe. We geloven erin. Het is de toekomst. We kunnen niet meer terug. Zeker met de aanbestedingsronde van 2024 en 2025 in het vooruitzicht kunnen we niet meer achterblijven.”

Blij met extra steun

Kwanten is tevreden met de extra steun van de overheid. “Zonder subsidies was dit hele project moeilijk haalbaar geweest. Het zal wel krap worden door de stijgende energieprijzen. De elektriciteitsprijs is verdrievoudigd, wat de uitrol er niet makkelijker op zal maken. Als we de laatste dieselbus vervangen hebben, zal ons elektriciteitsverbruik met een factor 50 verhoogd zijn. Het gaat om 10 miljoen kilowattuur per jaar; omgerekend het verbruik van 3.000 Vlaamse gezinnen.”

Waaslandia heeft de ambitie om een derde van het energieverbruik zelf op te wekken. Vandaag gebeurt dit met 436 zonnepanelen die op het dak van de stelplaats staan. “Daarmee kunnen we gemiddeld 1,5 bus aan een hoog vermogen opladen”, zegt Kwanten. “Op een zomerse dag zouden we vier à vijf bussen kunnen opladen. We zullen ook moeten rekening houden met de laadplanning, wat alles complexer maakt. Gaan we rekening houden met de beschikbaarheid van de zon of gaan we alle energie uit het net halen? En is dat wel mogelijk?”

Oplaadinfrastructuur

Waaslandia heeft een mobiele oplaadinfrastructuur geplaatst. “Daarmee duurt het een achttal uur om de bussen op te laden”, zegt Kwanten. “Er komt op termijn een snellaadstation. Daarmee zal het drie uur duren om een bus op te laden. We gaan eerst een snellaadstation voor drie voertuigen plaatsen. En dan gaan we in schijven van vier voertuigen extra laadstations achteraan de stelplaats voorzien.”

Waaslandia raadt de andere autocarbedrijven aan om er tijdig mee te starten. “Het is een enorme uitdaging”, zegt Kwanten. “Er kruipt veel tijd in. Je komt in contact met andere overheidsinstanties. Er gaat al snel 1,5 jaar overheen vooraleer je effectief aan de slag kan.” Waaslandia nam nog andere energiebesparende maatregelen, zoals het plaatsen van LED-verlichting, intelligente sturing van verlichting, warmtepompen en zonneboilers. Zelfs de verlichting in de drankautomaat is gedoofd om verspilling tegen te gaan. Het autobusbedrijf beschikt in totaal over 177 voertuigen en 300 chauffeurs die dagelijks Antwerpen bedienen vanuit alle windrichtingen.

Lees ook:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

1 reactie op “Overheidssteun moet autocarvloot helpen verduurzamen”

Jan Van Droogenbroeck|26.04.22|10:42

En wat met de taxisector. Wij worden weer vergeten door de overheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.