Lijnbus en autocar

Minder autocars voor openbaar busvervoer dan gehoopt

De Lijn zet sinds begin deze week 164 extra autocars in om de drukte in het openbare busvervoer op te vangen. Dat zijn er flink wat minder dan gedacht, want eigenlijk wilde het bedrijf 210 extra touringcars inzetten om tot een totaal van 420 te komen.

“Eigenlijk was de bedoeling dat er nog meer extra bussen zouden rijden”, vertelt een woordvoerder van De Lijn tegen TaxiPro, “Maar de laatste aanbestedingsronde leverde te weinig autocarbedrijven als kandidaat op.”

Sinds 5 oktober worden er bussen van autocarbedrijven ingezet om het openbare lijnbusvervoer te ondersteunen. De ondersteuningsritten vinden plaats in het kader van de coronamaatregelen, waardoor bussen minder passagiers mogen meenemen en er een capaciteitsgebrek was ontstaan.

Het aantal autocars werd gaandeweg opgevoerd naar 211. In een vijfde aanbestedingsprocedure, rond de start van de herfstvakantie, heeft De Lijn getracht dit getal nog eens te verdubbelen om uiteindelijk met 420 extra bussen klaar te staan voor komende maandag als de kinderen weer naar school gaan.

Aanbestedingsmoeheid

In totaal werden er echter maar 164 extra autocars gevonden, waardoor het totaal nu op 375 uitkomt. Volgens De Lijn zijn er een aantal mogelijke verklaringen voor het tekort aan aanmeldingen. “Het is al de vijfde aanbesteding, misschien was iedereen inmiddels al wel aangesproken”, suggereert de woordvoerder.

Niet lonend

Een andere verklaring is gebrekkige interesse bij de autocarbedrijven. “Door corona hebben veel bedrijven hun chauffeurs op tijdelijke werkloosheid gezet en het voertuig uit de verzekering gehaald. Voor deze bedrijven is het een rekensom of het loont om een chauffeur uit tijdelijke werkloosheid te halen”, aldus de woordvoerder. Zij wijst erop dat de werkzaamheden voor De Lijn maar enkele uren per dag in beslag nemen. Het is daardoor zaak om naast de versterkingsritten nog andere klussen te hebben voor de chauffeurs.

Eerlijke verloning

Op social media wordt gesuggereerd dat De Lijn weinig zou betalen. Dit argument wordt door de woordvoerder van tafel geschoven. “De tarieven zijn met de brancheorganisatie bepaald en deze zijn behoorlijk.” Zij benadrukt dat De Lijn een volgende procedure in gang heeft gezet om extra autocars te strikken. “Nu is de herfstvakantie voorbij. Misschien hebben bedrijven ook hierdoor de vorige aanbestedingsprocedure over het hoofd gezien.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.