Citytax Kempen. Foto: Matthias Vanheerentals / ProMedia
Interview

Corona maakt plaats voor toekomstplannen bij City Tax Kempen

City Tax Kempen uit Mol, een taximaatschappij met een vloot van vijf wagens, is blij dat het nachtleven weer open is. Het levert extra ritten op en zorgt ervoor dat er toekomstplannen gemaakt kunnen worden. Zo wil het bedrijf stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Dit jaar worden er al een mild hybride busje en een elektrische wagen aangeschaft, vertelt zaakvoerder Rob Bayens.

De Kempense taximaatschappij heeft er alvast een goed weekend opzitten, zeker met de heropening van de discotheken en het verdwijnen van het sluitingsuur. “Het is druk geweest”, zegt Rob Bayens. “We hadden veel werk. Zo was de Moose bar in Herentals enorm in trek. Daar zijn we altijd wel met wat ritten bezig, maar eigenlijk hebben we over de hele regio wel ritten gerelateerd aan het uitgaansleven. We zetten nu terug extra chauffeurs in, ook in het weekend. In de week draaien we al lange tijd weer op volle kracht. Het afgelopen half jaar hebben we redelijk goed gedraaid.”

De chauffeurspool van City Tax Kempen bestaat uit gemiddeld drie voltijdse en twee deeltijdse krachten. Het taxibedrijf werft zelf niemand rechtstreeks aan, maar werkt daarvoor samen met een interimkantoor. Als de kandidaten voldoen aan de eisen, kunnen ze vast in dienst treden bij het taxibedrijf. Het valt Bayens op dat er nu meer interesse is vanuit kandidaten om taxichauffeur te worden. “We merken ook dat er weer meer kandidaten geïnteresseerd zijn die al hun documenten op orde hebben”, zegt hij. Dat scheelt volgens al zo’n twee maanden tijd. De interesse neemt volgens hem ook toe door de werkzekerheid. “Het leven begint weer stabiel te worden. Al is het nog afwachten of de nieuwe chauffeurs echt gemotiveerd zijn.”

Duurzaam wagenpark

City Tax Kempen is in ieder geval bezig met plannen voor de toekomst. Zo wil het bedrijf investeren in een duurzaam wagenpark. In juni wordt er al een mild hybride busje aangekocht, een stekkerloos voertuig met een compacte elektromotor en een accu aan boord. Ook zal er een elektrische wagen van het merk Polestar aangeschaft worden. “We willen echt aan de ecoscore voldoen”, zegt Bayens. “Ik heb wel schrik dat de kilometerkost van de hybride wagens veel te hoog wordt. Die zijn duur in aankoop, blijven hun onderhoudskost hebben en brandstof én elektriciteit vragen.”

Bayens wil het wagenpark dan ook zo veel mogelijk elektrificeren. “De aankoop van een elektrische wagen is wel duur, maar de brandstofkosten vallen wel weg en de onderhoudskosten dalen. Ik vermoed dat de levensduur van die wagen langer gaat zijn, al is dat niet bekend.” Hij vraagt zich bovendien af hoe elektrische en hybride wagens gaan evolueren in kostprijs per kilometer. “Dit moet nog blijken. Van mijn huidige dieselwagens ken ik de volledige kostprijs.”

Extra snellaadpalen

Om deze voertuigen uiteindelijk ook te kunnen laden, hoopt Bayens dat er extra snellaadinfrastructuur in Kempen zal komen. “Het is erg dat dat nog niet voorzien is. De wetgeving is al enkele jaren in voege, maar er is geen infrastructuur. De dichtstbijzijnde snellaadpaal bevindt zich in Eersel in Nederland, net over de Belgische grens. Ik kan ook naar Zemst of Leuven rijden, maar dat is ver van ons gebied. We zullen onze eerste elektrische wagen ’s nachts opladen in onze garage. Die heeft een rijbereik van 500 kilometer.”

Lees ook: Multiobus sorteert met overname taxibedrijf voor op de toekomst

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.