Dirk Snaewaert Van Hool

Waterstoftechnologie kansrijk voor autocarsector

De MIVB-vloot telt sinds deze zomer een voertuig met eerder ongekende technologie in het Brusselse openbaarvervoersnet: een waterstofbus. Volgens Fabrikant Van Hool kan deze technologie ook voor autocars ingezet worden. “Dat is zeker haalbaar”, vertelt Dirk Snauwaert van constructeur Van Hool.

Na een reeks tests zonder reizigers de afgelopen weken, is het nieuwe bustype klaar om vanaf het nieuwe schooljaar op het MIVB-net te rijden. De bedoeling is om vertrouwd te raken met deze nieuwe technologie en de prestaties ervan in reële omstandigheden te evalueren.

De MIVB anticipeert zo op de definitieve afschaffing van verbrandingsmotoren die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de komende tien jaar in het vooruitzicht stelt. De MIVB engageert zich om haar vloot almaar milieuvriendelijker te maken, in lijn met de ambitie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Autocars

De MIVB huurt de waterstofbus bij de Belgische bussenbouwer Van Hool. Deze technologie zal volgens Snauwaert vroeg of laat ook toegepast worden kan op autocars. “We zijn dat nu aan het bekijken. We hebben nog geen concrete modellen of prototypes gebouwd. Maar dat is zeker een toepassing die overwogen zal worden.”

Snauwaert vertelt dat het bedrijf al sinds 2005 met waterstofbussen aan het werk is. “We hebben al 160 waterstofbussen gebouwd, waarvan een vloot van 35 in Duitsland, twintig in Nederland en zestien in Frankrijk. We doen hier dus steeds meer ervaring mee op. Het is wel altijd belangrijk om het personeel samen op te leiden. Het is een systeem-oplossing. De aanvoer van de energie van de waterstof moet bekeken worden. De klanten die nu al met waterstofbussen rijden, zijn daar heel tevreden van.”

Hoe werkt het?

De gebruikte techniek is elektrolyse van water en bestaat al heel lang. Met behulp van elektriciteit worden zuurstof en waterstof gescheiden en wordt waterstof teruggewonnen. Deze waterstof wordt vervolgens onder druk opgeslagen in een tank. Gecombineerd met zuurstof uit de omgevingslucht in een apparaat dat een ‘brandstofcel’ wordt genoemd, kan opnieuw elektriciteit worden opgewekt met zuiver water als het enige afvalproduct.

Waterstof is een gas en is de kleinste molecule in het heelal. Het onder hoge druk samenpersen is nodig om het goed op te kunnen slaan. Aangezien het om een gas gaat, vereist dit passende en zeer strikte veiligheidsmaatregelen. In een eerste fase zal de MIVB waterstof afnemen in Zaventem. Begin 2022 wordt in de remise Marly een mobiel station geïnstalleerd dat door Eoly-Energy wordt geleverd. Eoly-Energy zal de MIVB bijstaan bij het beheer van dit mobiele station.

Voordelen van de waterstofbus

Een waterstofbus is elektrisch aangedreven, maar hierbij is elektriciteit opgeslagen in de vorm van waterstof. Het voordeel van waterstof is dat de elektriciteit in grotere hoeveelheden kan worden opgeslagen dan in de batterijen van een klassieke elektrische bus. Een standaard waterstofbus kan gemiddeld tussen 300 en 500 kilometer afleggen op 40 kilogram waterstof. Dat is twee keer de autonomie van een elektrische bus met batterijen.

Een ander voordeel is dat wanneer de waterstofreserve leeg is, deze kan worden bijgevuld op vrijwel dezelfde wijze als in een gewoon voertuig. Dit duurt slechts enkele minuten. Gezien de grote busvloot van de MIVB is dit een aanzienlijke tijdsbesparing.

Testen en opleiden

Het voertuig dat nu het in Brusselse straatbeeld te zien is, heeft de kleuren van de MIVB. Vanaf september wordt het gedurende twee jaar getest op zoveel mogelijk verschillende MIVB-lijnen. De laatste weken zijn de procedures nagekeken en zijn de laatste aanpassingen en tests in de stad gedaan. De bestuurders en het technisch personeel kregen deze zomer ook een opleiding voor deze nieuwe technologie.

Het gaat om een vijftiental vrijwillige chauffeurs van de stelplaats Marly in Neder-over-Heembeek en een twintigtal technici van dat depot. Naast de specifieke kenmerken van deze nieuwe technologie was ook een opleiding nodig rond de veiligheidsvoorschriften.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.