Havenbus (foto: Michel Vanneuville)

Havenbus in Zeebrugge floreert door tekort aan openbaar vervoer

Meer en meer werkkrachten van havenbedrijven in Zeebrugge maken gebruik van de Havenbus om op het werk te geraken. Het project is belangrijk omdat er een tekort aan openbaar vervoer is. Vooral tijdens het kiwiseizoen van mei tot oktober heeft de bus met een gemiddelde van zo’n 3.000 boekingen per maand een goede bezetting.

In september overschreed de Havenbus zelfs voor het eerst de kaap van 5.000 reservaties. In totaal heeft de bus, die ondanks corona volledig operationeel bleef, dit jaar tot nu toe ongeveer 27.000 passagiers vervoerd van en naar de haven. Dit is een stijging van zo’n 20 procent tegenover vorig jaar.

Openbaar vervoer faalt

De Havenbus brengt werknemers in de haven van Zeebrugge tot aan de deur van het havenbedrijf. Opstappen kan in Brugge, Dudzele, Oostende, Bredene, De Haan, Wenduine, Blankenberge en Zeebrugge Dorp. Zowel de werkgever als de werknemer kan een zitje reserveren via de Havenbus app. Sinds 2017 beheert APZI (Association Port of Zeebrugge Interests) deze dienstverlening in de haven van Zeebrugge. Gino Tours – Keolis Belgium zorgt voor het operationele werk en voert de busritten uit.

APZI vervult in de havengemeenschap een dubbele opdracht: de belangenbehartiging van de Zeebrugse privésector en de havenpromotie. Volgens voorzitter Marc Adriansens is er nood aan de bus. “Het openbaar vervoer faalt in onze regio. Zeker in de achterhaven zijn er geen verbindingen met het openbaar vervoer. Vandaar dat het project zo belangrijk is om de mensen te vinden en op hun werk te krijgen. Onze werknemers kunnen alles met de app regelen. De comfortabele bussen rijden altijd op tijd. Als we veel vragen krijgen voor één bepaald punt, kunnen we dat altijd uitbreiden. We bekijken of we het project kunnen uitbreiden.” Zo staat de vereniging open voor een samenwerking met de taxisector.

Meerwaarde voor werkgevers

Sinds 2007 is de Havenbus een vast transportmiddel voor werkkrachten in het havengebied van Zeebrugge. Mensen die niet over eigen vervoer beschikken, kunnen met dit alternatief dus toch op het werk geraken. Bovendien is het rijschema van de bus afgestemd op de ploegenplanning van de havenbedrijven en kan men dus zeer vroeg of laat in de avond nog op het werk en terug thuis geraken.

Ook voor werkgevers betekent deze vervoersoplossing op maat dan ook een absolute meerwaarde. “Al enkele jaren werken we samen met de Havenbus en dankzij hun flexibele werking kunnen we onze planning soepel invullen met gemotiveerde mensen die ons anders nooit zouden kunnen bereiken,” zegt Freya Vermeulen, project consultant bij interimkantoor Synergie Jobs Zeebrugge.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.