Bussen

Bus- en autocarbedrijven tussen wal en schip door corona

Foto: Belgische Bus en Autocarfederatie

De bus- en autocarbedrijven vallen tijdens de coronacrisis onder essentiële dienstverlening, maar in de praktijk is er heel weinig werk. Daardoor vallen de bedrijven tussen wal en schip: ze hebben weinig inkomsten maar worden ook niet gecompenseerd. Intussen staat 80 procent van de vloot van de 320 bedrijven stil.

De activiteiten in opdracht van De Lijn en de TEC, het leerlingen- en werknemersvervoer, en de toeristische autocarreizen zijn grotendeels stilgevallen. Daardoor zit 80 procent van de 12.500 werknemers die deze bedrijfstak telt zonder werk. “De bus- en autocarbedrijven vallen tussen wal en schip”, zegt Kim Taylor, communicatieverantwoordelijke van Federatie van Belgische Bus en Autocarondernemers FBAA.

De overheid heeft FBAA namelijk gecategoriseerd bij de ‘essentiële dienstverlening’. “Dat wil zeggen dat onze bedrijven moeten kunnen voortwerken”, zegt Taylor. “Dat is goed nieuws, maar anderzijds wordt het aan onze opdrachtgevers verboden om vrijetijdsactiviteiten te organiseren.”

Zo mogen schooltrips mogen bijvoorbeeld niet meer doorgaan. “Onze bedrijven worden zo de facto verplicht tot een lockdown”, zegt Tayor. “Ze hebben geen inkomsten, maar ook geen compenserende maatregelen. We nemen intussen initiatieven opdat de betalingen voor de verzekering en de financiering van de voertuigen opgeschort kunnen worden in de periode dat de bedrijven niet actief kunnen zijn.”

Maatregelen tegen corona

Intussen nemen heel wat bussen maatregelen tegen corona. De pendelbus voor de haven van Antwerpen heeft zijn passagiers per bus fors verminderd doordat er een ‘social distance’ van 1,5 meter moet gerespecteerd worden. De gebruikelijke bus met vijftig plaatsen kan nu nog slechts dertien mensen vervoeren. Er moeten door deze maatregel wel extra bussen ingezet worden.

Daardoor wordt er gebruik gemaakt van twee dubbeldekbussen om zo een veilige afstand tussen de passagiers onderling en de chauffeur te garanderen. Gelukkig hebben de busmaatschappijen nu die extra capaciteit. Door de sluiting van de scholen kan de partner Zwijndrecht Cars extra bussen en chauffeurs leveren.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.