elektrische bus van Multiobus

Multiobus koopt tien elektrische bussen aan

Multiobus koopt elektrische aan / foto Bernard Vandereyken van Multiobus

Vanaf het voorjaar 2021 zullen tien splinternieuwe 100 procent elektrische Ebusco-bussen in het Hageland en het oosten van Vlaams-Brabant rijden.

Multiobus rijdt als onderaannemer voor de vervoersmaatschappij De Lijn. De bussen zijn helemaal uitgerust volgens de normen van De Lijn en zullen onder meer voor deze trajecten worden ingezet. “Deze elektrische voertuigen hebben een actieradius van 350 kilometer”, zegt Bernard Vandereyken van Multiobus. “In de winter is dat iets minder omdat we de energie dan ook moeten gebruiken voor de verwarming. Desondanks halen we dan nog ruimschoots tussen de 200 en 280 kilometer.”

De stroom voor de elektrische bussen wekt het busbedrijf zelf op met eigen zonnepanelen en powerpacks. In 2017 stelde Multiobus ’s lands twee eerste elektrische grote autobussen (90 plaatsen) voor, een primeur op de Belgische wegen. De bussen zijn van het Nederlandse merk Ebusco.

Geen subsidies

De aankoop van de bussen betekent voor Multiobus een grootse investering, zonder één eurocent aan subsidie. “In aankoop is een elektrische bus twee keer zo duur dan een gewone standard dieselvoertuig”, vertelt Bernard. “Op termijn brengt zo’n bus zijn geld terug op, daar de elektriciteit is goedkoper dan diesel. Ook de onderhoudskost van de bussen is veel lager.”

Met de aankoop van de bussen wil Multiobus een belangrijke bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen die Europa aan alle deelstaten heeft opgelegd. En die zijn niet min. Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot met 35 procent verminderen ten opzichte van 2005. En daar wil het bedrijf op inspelen.

Grote CO2-reductie

De bussen hebben een positieve impact op het milieu. Autobussen die 100 procent elektrisch rijden, stoten geen CO2, NOx of fijnstof uit. Per bus levert dit één kilogram CO2-reductie per gereden kilometer op. Voor de twaalf bussen zou dit een CO2-reductie van duizend ton per jaar opleveren. Niet onbelangrijk is dat de brandstofgeur volledig verdwenen is.

De tien elektrische bussen zijn uitgerust met HD-camera’s en niet meer met klassieke buitenspiegels. “We hebben die getest en dat geeft dag en nacht verschil, zeker ’s avonds”, vertelt Bernard verder. De infrarood-functionaliteit zorgt ’s nachts voor zeer heldere beelden.” Door camera’s te gebruiken in plaats van buitenspiegels, heeft een bus volgens Ebusco ook minder luchtweerstand en dus een hogere brandstofefficiency. De camera’s verhogen ook de veiligheid, klinkt het bij Ebusco. Het busbedrijf benadrukt dat de camera’s een breder zicht geven. Daardoor wordt de ‘dode hoek’ voor de chauffeur een stuk kleiner.

Bovendien is er ook minder kans op schade. De rechter buitenspiegel wordt er nu wel eens afgereden. De bussen hebben tot slot heel wat USB-poorten en er is ook wifi aanwezig. De bussen kunnen worden opgeladen via een zogenaamde handige ‘inverted-pantograaf’ die op het dak van de voertuigen staat. De chauffeurs van Multiobus zijn blij dat de bussen drie keer stiller rijden en minder uitstoot hebben.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.