Keuring taxi. Foto: GOCA

Garagehouder roept taxibedrijven op om meer aandacht te schenken aan preventief onderhoud

Foto: GOCA via Sofie Vanhout

Sommige taxibedrijven schenken te weinig aandacht aan het preventief onderhoud van hun voertuigen. Dat zegt Alberto Uva van garage Uva carservice uit Genk. De garage is onder meer gespecialiseerd in het onderhoud van taxivoertuigen. Hij raadt taxibedrijven aan om tijdig de olie, remblokken en banden te vervangen.  Hij heeft ook nog enkele tips in verband met Adblue-systemen en chiptuning.

Taxibedrijven moeten wat meer aandacht besteden aan het preventief onderhoud van hun wagen. Dat zegt garagehouder Alberto Uva. Hij verwijst bijvoorbeeld naar de airco. “Laat preventief een onderhoud op je airco doen en wacht niet tot het te laat is. Meestal gaat het om een condenser (radiator van het aircosysteem) dat lek is. Dan krijg je vocht in je systeem. Dan ga je vocht in je pomp en kanalen krijgen. Als de pomp moet hersteld worden, raad ik ook aan om de leidingen te reinigen en de luchtkanalen te desinfecteren met een ozonbehandeling, zodat je geen geur binnen krijgt. Maar dat willen ze niet. Dat verkocht enkel de levensduur van de pomp. En dat is niet aangenaam. Je zit dan in de stank. Ververs je koelvloeistof eens.”

Olie, remblokken en banden

Ook de olie verversen is belangrijk. “Veel taxichauffeurs willen hun olie niet verversen omdat ze maar een beperkt aantal kilometers hebben gereden. Ik zeg dan dat er een vervaldatum op de olie zit. Taxi’s zitten continu op de baan. Preventief onderhoud is belangrijk.” En dan zijn er nog de remmen. “Die slijten snel. De meeste taxibedrijven rijden met automaten. Dat betekent dat de remmen eens zo hard af gaan zien. Remblokken verslijten veel sneller. Je moet er rekening mee houden. Vaak willen taxibedrijven dan de remblokken niet vervangen tot ze problemen hebben. Op remmen en banden mag je eigenlijk niet besparen, want het draait om veiligheid. Zorg dat er genoeg profiel op de banden zit.”

Taxibedrijven sukkelen met Adblue

Veel taxibedrijven ondervinden problemen met AdBlue-systemen. De garagehouder krijgt alsmaar meer vragen van taxibedrijven om de AdBlue te verwijderen. Alberto raadt aan om adblue te laten uitschakelen en de wagen te chippen wat beter is voor het brandstofverbruik, slijtage en omfort tijdens het rijden. AdBlue-systemen is een additief dat wordt ingespoten om de uitstoot te verminderen. AdBlue is de gedeponeerde handelsnaam voor AUS32, een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij voertuigen die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden, en aan de emissienormen, zoals die vastgelegd zijn in de Europese emissiestandaard, te voldoen. Maar het systeem werkt niet goed, vindt garagist Alberto Uva.  “Het systeem geeft veel storingen en staat niet goed op punt. Het zorgt voor veel problemen, bij alle automerken. Veel taxibedrijven zijn niet goed ingelicht en weten niet goed hoe dat werkt. Als je AdBlue helemaal leeg is, kan het zijn dat die niet meer start. Dan kan die maar een beperkt aantal toeren of snelheid halen.”

Verwijderen

De garagist krijgt van taxibedrijven zelfs de vraag om de Adblue-systemen te verwijderen. “Adblue wordt softwarematig uitgeschakeld en verwijderd uit de ECU, de computer van de wagen”, zegt hij. “Adblue wegschrijven uit de ECU is hetzelfde als adblue uitschakelen waardoor de mensen dus geen rekening meer moeten houden hiermee, en geen gevolgen moeten dragen van defecten binnen dit systeem. Chiptuning staat enkel voor meer vermogen, minder verbruik, minder slijtage van de motor… Door een goede chiptuning gaat je vermogen stijgen, maar je motor gaat schoner branden. Het brandstofverbruik zal omlaag gaan. Dat is dus wel interessant door de hoge brandstofprijzen. Ik raad chiptuning aan om ook meer rijplezier te hebben, het brandstofverbruik fors te doen dalen en de slijtage van de motor te verminderen. Veel bedrijven zijn aanvankelijk ontwetend, maar na onze uitleg willen ze het graag doen. Verder hebben we ook ecotuning dat het verbruik omlaag haalt.”

Over Uva carservice

Alberto Uva is zaakvoerder van garage Uva carservice uit Genk. Hij is al 15 jaar garagist. De garage heeft een speciaal concept voor taxi’s, namelijk Taxidrive. Voor taxi’s zijn ze 24/7 bereikbaar en geven ze voorrang op andere wagens. Als een taxi in panne staat, zullen zij ter plaatse komen om de wagen te depanneren. De garage doet het onderhoud van een tiental taxibedrijven.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.