De Zigeuner

Beginnende leegloop bij autocarbedrijven

Steeds meer autocarbedrijven zien chauffeurs hun baan opzeggen. Hun inkomen in tijdelijke werkloosheid is met 70 procent van het salaris geen vetpot en na bijna één jaar na de corona-uitbraak zijn de perspectieven voor de sector bepaald niet rooskleurig.

Dit vertelt Steven Steyaert van de vervoersvakbond BTB-ABVV. De vakbondsman schat het percentage opgestapte chauffeurs op minstens 20 procent van het totaal. Een heel groot gedeelte van de autocarchauffeurs zit sinds maart op tijdelijke werkloosheid thuis en is teruggevallen op 70 procent van het inkomen.

Door die terugval in inkomen blijft er volgens Steyaert aan het einde van de maand niet veel geld over. “Chauffeurs krijgen sowieso vaak niet veel betaald. Het is daarom wel logisch dat sommigen noodgedwongen verder kijken. Al doet het meestal veel pijn, want ze doen het werk met veel passie.”

Vrachtwagenchauffeur of De Lijn

Veel vertrekkende chauffeurs vinden werk bij De Lijn of bij transportbedrijven volgens de vakbondsman. Die geluiden horen we ook bij  autocarbedrijf De Zigeuner, dat eerder in een interview aangaf dat sommige werknemers inmiddels elders als vrachtwagenchauffeur werken.

In sommige gevallen wordt naar een heel andere sector overgestapt. “Ik ken een vrouw die al jaren chauffeur is en momenteel vakken vult in de supermarkt terwijl ze af een toe een schoolritje erbij doet om feeling te houden met de sector”, aldus Steyaert.

Mogelijk structureel probleem

Hij benadrukt dat alle chauffeurs die hun contract bij het autocarbedrijf verbreken, aangeven op termijn terug te willen keren als de markt aantrekt. “Dat is het goede nieuws. Maar hoe gaat het als chauffeurs bij hun andere werkgever een vast contract aangeboden krijgen? We moeten deze situatie goed monitoren om dadelijk als het werk aantrekt niet zonder chauffeurs te zitten.”

Verveling naast lager inkomen

Behalve het verlaagde inkomen, speelt volgens de vakbondsman in veel gevallen verveling een rol bij de overstap naar een andere werkgever. “Als je bijna een jaar thuis zit, komen de muren op je af en dan wil je uiteraard ook wel eens verandering. Bovendien is het perspectief in de autocarsector ook niet positief, alhoewel het natuurlijk ooit weer goed komt.”

De autocarsector kreeg vorige week een nieuwe tegenslag te verduren. Als onderdeel van de coronamaatregelen heeft de overheid recreatieve internationale reizen verboden. Daarnaast wordt er ook gesproken van een sluiting van de scholen. “Dan zou het restje werk van de autocarbedrijven ook nog eens komen te vervallen”, aldus Steyaert.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.