Autocar, touringcar

Autocarfederatie vreest chauffeurscrisis na corona

Autocarfederatie FBAA vreest dat de coronacrisis gevolgd zal worden door een chauffeurscrisis. Na meer dan een jaar stilstand hebben veel autocarchauffeurs de sector verlaten. Dit dreigt het tekort aan personeel, dat er al bestond, verder te vergroten als de sector op termijn uit de coronacrisis kruipt.

“Al voor de coronacrisis was het moeilijk om personeel te vinden. België telt 12.000 professionele bus- en autocarchauffeurs en jaarlijks moeten daarvan 1.800 vervangen worden. Dat was al moeilijk in te vullen, maar de problemen zullen door corona alleen maar groter zijn”, vertelt Kim Taylor, woordvoerder van de FBAA.

Volgens gegevens van de FBAA hebben tijdens corona 2.000 gelegenheidschauffeurs de sector verlaten. Dat zijn chauffeurs die het werk van autocarchauffeur in bijberoep doen, bijvoorbeeld een aantal dagen in de week in combinatie met een andere job.

Minstens 20 procent vertrokken

Naast de gelegenheidschauffeurs hebben ook veel vaste chauffeurs de sector ingeruild voor een andere. Eerder schatte Steven Steyaert van de vervoersvakbond BTB-ABVV de uitloop op minstens 20 procent. Alhoewel de FBAA geen cijfers heeft, bevestigt de woordvoerder dat chauffeurs de sector (noodgedwongen) de rug hebben toegekeerd. Een inkomen van zeventig procent van het standaard inkomen is geen vetpot. Chauffeurs verdienen het geld vooral tijdens het hoogseizoen, wanneer er allerlei toeslagen van kracht zijn.

Momenteel kan het vertrek van de vele chauffeurs opgevangen worden omdat het werk, met uitzondering van het schoolvervoer en de ondersteuningsritten bij De Lijn, nagenoeg stil ligt. De sector draait slechts op enkele procenten van haar normale capaciteit.

Personeelsbeleid en wagenparkbeheer

Het probleem zal pas gevoeld worden als het internationale reizen weer aantrekt. “Dan gaan bedrijven in de problemen komen om aan personeel te geraken”, vertelt Taylor die benadrukt dat personeelsbeleid een belangrijk aandachtspunt moet worden ter voorbereiding op de relance.

Dat geldt overigens ook voor het wagenpark. Veel autocars staan al meer dan een jaar stil, nummerplaten zijn ingeleverd, verzekeringen geschorst en technische controles verlopen. Ook het up to date brengen van het autopark kost dus tijd.

Autocar laatste sector in de rij

Experts zijn overigens minder positief over het herstel van de sector op korte termijn. “De autocarsector zou wel eens een van de laatste sectoren zijn die weer opstart”, zegt Taylor, die wijst op het internationale karakter. “Voor internationale reizen moet je eerst wachten toch landen weer uit de rode zone zijn en daarna is het ook nog noodzakelijk dat landen bezoekers in groepen toestaan. Als er ergens een samenscholingsverbod geldt, kun je als autocarbedrijf daar ook niet naar toe met een groep toeristen”, geeft hij een voorbeeld.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.