Roadshow ABVV - autocarchauffeurs

Vakbonden vragen om verlenging steunmaatregelen autocarbedrijven

De vakbonden BTB en ABVV-Metaal willen dat de steunmaatregelen voor de autocarsector tot eind dit jaar worden verlengd. De verwachting is dat de sector nog jaren nodig zal hebben om op het oude niveau te komen. Nog steeds zit driekwart van de chauffeurs werkloos thuis.

“Wij vragen dat  de coronamaatregelen verlengd worden tot minstens aan het einde van dit jaar”, aldus ABVV-voorzitter Frank Moreels tijdens een roadtour over Vlaamse wegen. Met vier autocars waren de vakbonden er vrijdag op uitgetrokken om op verschillende symbolische plaatsen in Vlaanderen aandacht te vragen voor de dramatische situatie in de autocarsector. Momenteel lopen de coronamaatregelen tot september.

Drie op de vier autocars niet gebruikt

Startplaats van de campagne was een parking aan de rand van Brugge die normaal gevuld is met autocars rond deze tijd van het jaar. Door de coronamaatregelen werkt de autocarsector momenteel op een laag pitje en de vakbonden schatten dat drie op de vier autocars momenteel werkloos thuis staan. Volgens autocarfederatie FBAA telt Vlaanderen 1.700 autocars. 450 daarvan worden ingezet bij versterkingsritten bij De Lijn.

Her artikel gaat verder onder de foto

Het lijkt sterk de vraag of de sector op korte termijn weer zal aantrekken. Toerisme Vlaanderen denkt dat het nog tot 2024 zal duren voordat het binnenlands toerisme weer op het pre-corona niveau ligt. Voor internationale busreizen naar Vlaanderen toe zou dat volgens de organisatie wel eens tot 2025-2026 kunnen duren. “Zoals na elke crisis zal ook nu weer het binnenlands toerisme eerst heropstarten, daarna mogen we de bezoekers uit onze buurlanden opnieuw verwachten. Nog later volgen de rest van Europa en de intercontinentale markten”, aldus de woordvoerder.

Minder autocars besteld

De economische situatie zorgt er niet alleen voor dat autocarchauffeurs massaal in de tijdelijke werkloosheid zitten en velen overgestapt zijn naar een andere baan, tevens zijn hierdoor de bestellingen van nieuwe autocars fors teruggevallen.

Deze terugval heeft dramatische gevolgen voor fabrikanten van autocars. Van Hool, producent van touringcars uit Lier, vertelde eerder in TaxiPro dat momenteel 60 procent van het personeel tijdelijk werkloos thuis zit. Er komen nauwelijks bestellingen voor nieuwe bussen binnen.

Tijdens de roadshow pleitten de vakbonden er verder voor dat de Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn en ook private autocarbedrijven, als de economie aantrekt, prioriteit geven aan Belgische busbouwers bij de bestelling van nieuw materieel. Een van de symbolische tussenstops was daarom ook het hoofdkantoor van De Lijn in Mechelen.

Lees ook: Roadshow voor noodlijdende touringcarsector

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.