Begonia Reizen ingeschakeld voor roadshow vakbonden

Roadshow voor noodlijdende touringcarsector

Vakbonden BTB en ABVV-Metaal organiseren op vrijdag 28 mei een roadshow om aandacht te vragen voor de noodlijdende touringcarsector. En omdat die bedrijven het zwaar hebben, geldt hetzelfde voor de bouwers van nieuwe bussen.

“De meeste sectoren gaan langzaamaan weer open, alleen de autocarsector ligt nog stil. Momenteel is één op de vier autocars in België actief met versterkingsritten voor De Lijn en met schoolritten”, vertelt Steven Steyaert van vervoersbond BTB. “Met de actie willen we aandacht vragen voor de situatie van de autocarchauffeurs.”

Een gevolg van de sterke daling in het toerisme en het stilvallen van de autocarsector is ook dat de bestelling van nieuwe bussen uitblijft. Deze terugval wordt sterk gevoeld bij busbouwer Van Hool uit Koningshooikt bij Lier, die zich specialiseert in busbouw en de bouw van transportmateriaal als vrachtwagenopleggers.

Ruim 60 procent tijdelijke werkloosheid

Alhoewel de industriële divisie erg goed draait, heeft het bedrijf te maken met een grote daling van de activiteitsgraad. Meer dan 60 procent van het drieduizend-koppige personeelsbestand zit nog op tijdelijke werkloosheid thuis, vertelt Van Hool-woordvoerder Dirk Snauwaert. “Onze busbouwactiviteiten, goed voor 75 tot 80 procent van de omzet, staan nagenoeg stil”, verklaart hij. “Sommige werknemers zijn al ruim een jaar niet meer aan het werk geweest.”

Ook voor deze werknemers willen de vakbonden aandacht vragen. “Daarom is dit een gecombineerde actie van BTB en ABVV Metaal samen”, vertelt Steven Steyaert. De voorzitters en militanten van ABVV-Metaal en BTB zullen in een kolonne van vier bussen, waaronder een bus van Begonia Reizen, een tourrit maken van Brugge naar Koningshooikt met verscheidene symbolische tussenstops.

Nieuwe bussen bestellen bij Belgische bouwers

Eén van deze tussenstops is de productievestiging van Van Hool. Een andere vindt plaats bij het hoofdkwartier van De Lijn in Mechelen. De Vlaamse vervoersmaatschappij zou volgens de vakbonden een belangrijke rol kunnen spelen bij het herstel van de busbouw in ons land. De Lijn heeft voor de komende jaren een vernieuwing van de vloot gepland waarbij men sterk verouderde voertuigen wil vervangen voor groene bussen.

Zij zouden daarbij lokaal mogen kijken, stelt Hans Van Eerdeweg van vakbond ABVV-Metaal. “De vorige grote bestelling betrof een reeks bussen uit Polen. Wij pleiten ervoor om te kijken naar lokale producenten als Van Hool en VDL en ook de sociale kosten mee te nemen. Een binnenlandse bestelling is goed voor de werkgelegenheid en dat zou ook in de kosten moeten meewegen.”

Langer door met bestaand materiaal

Dirk Snauwaert, die stelt dat Van Hool geen bemoeienis heeft met de vakbondsactie, benadrukt het belang van binnenlandse bestellingen. “Die zijn niet alleen goed voor de werkgelegenheid, maar dienen tevens als visitekaartje. Hoe kun je in het buitenland bussen verkopen als er binnenlands geen verkoop plaats vindt?”, vraagt hij zich hardop af.

Volgens Van Eerdeweg is het nog even wachten voordat autocarbedrijven weer bestellingen gaan plaatsen voor nieuwe bussen. “Bedrijven zullen een jaar langer doorrijden met de bussen die lange tijd stil hebben gestaan. Daarbij speelt ook mee dat het vertrouwen in een herstel van de sector om het moment nog erg wankel is.”

Lees ook:

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.