Elektrische taxi. Foto: Jasper Léonard / BBL

Bond Beter Leefmilieu: Uber moet niet voor vervuiling zorgen

De Bond Beter Leefmilieu vindt dat de eventuele komst van Uber naar Vlaanderen niet gepaard mag gaan met extra CO2-uitstoot en luchtvervuiling. Het nieuwe taxidecreet maakt het voor Uber mogelijk om na Brussel ook de markt in Vlaanderen te betreden.

De nieuwe regels voor de taximarkt in Vlaanderen moeten bijdragen aan een groter, goedkoper en duurzamer aanbod van taxi’s. Zo is er nu geen maximum aantal taxi’s per gemeente meer en is het aan boord nemen van passagiers niet meer beperkt tot de gemeente waar de vergunning is afgegeven. Verder zijn de tarieven vrijgegeven. De veranderingen brengen onder meer met zich mee dat Uber nu toegang krijgt tot de Vlaamse taximarkt, iets wat de traditionele taxibranche als één van de grote minpunten van het decreet ziet. De vrees voor overlast en zelfs taxi-oorlogen in steden is al meer dan eens uitgesproken.

Resultaten niet onderuit halen

De Bond Beter Leefmilieu (BBL) wijst daarnaast op de ‘groene’ kant van het verhaal. Deze organisatie werkt onder meer aan het verduurzamen van voertuigen waarmee in Vlaanderen taxivervoer wordt verzorgd. Laurien Spruyt, beleidsmedewerker mobiliteit van Bond Beter Leefmilieu, legt uit wat dit met Uber te maken heeft.

“Wij werken samen met negen Vlaamse steden met succes aan de vergroening van de taxisector. Bovendien zorgt lokaal mobiliteitsbeleid voor betere lucht door het aantal afgelegde kilometers per auto te verminderen. Als Uber uitbreidt naar Vlaanderen, is het een belangrijke voorwaarde dat het die bereikte resultaten niet onderuithaalt. Daarom vragen wij Uber om in Vlaanderen schoon te starten en alleen elektrische voertuigen op te nemen in de Uber-app en vragen we aan de overheid om voorwaarden te stellen.”

Uitsluitend elektrisch

De milieuorganisatie baseert zijn oproep aan de taxidienst op een recent rapport van Transport & Environment, waaruit die extra vervuiling in andere steden waar Uber rijdt aangetoond zou worden. De gewenste schone start zou gerealiseerd moeten worden door alleen chauffeurs met elektrische voertuigen toegang te geven tot de app, zegt Spruyt.

“Uber kan specifiëren welke wagens ze opnemen in hun app en welke niet. Wij vragen het bedrijf om enkel elektrische voertuigen op te nemen in de app en er zo voor te zorgen dat zijn activiteiten de luchtkwaliteit in onze steden niet verder verslechtert. Daarnaast dient Uber – net als in Londen – chauffeurs financieel te ondersteunen bij de overschakeling naar emissievrije modellen en moet het binnen de sociale wetgeving opereren.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur van Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.