Andries Gryffroy

Vlaanderen telt 3.655 publieke laadpalen: ‘Doel in zicht’

Andries Gryffroy (beeld gekregen van N-VA

In Vlaanderen rijden momenteel bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond, die kunnen worden opgeladen aan 3.655 publieke laadpalen. De Vlaamse Regering zit volgens volksvertegenwoordiger en energiespecialist Andries Gryffroy (N-VA) op schema om haar doelstellingen inzake elektrische wagens en bijhorende laadpalen te behalen.

De huidige Vlaamse Regering bevestigt de ambitie van de vorige om tegen eind dit jaar 60.000 elektrische wagens op de weg te hebben. Dat zegt Gryffroy op basis van de cijfers die hij kreeg van Vlaams minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA). “Op 1 december 2019 reden er in Vlaanderen 12.926 batterij-elektrische en 31.286 plug-in hybride wagens rond, samen dus goed voor bijna 45.000 wagens”, zegt Gryffroy.

“Daarenboven blijkt ook dat de uitrol voor de bijhorende laadinfrastructuur voor elektrische wagens volgens het vooropgestelde schema verloopt. Doel in zicht dus.” In 2016 werd beslist om te zorgen voor een basisinfrastructuur van 5.000 laadpalen tegen eind 2020. Vlaanderen telt nu 3.655 publieke laadpalen en binnenkort verschijnt nog een marktbevraging voor 1.500 publieke laadpalen, nog dit jaar te installeren.

Oplaadbeurt

Ondanks deze bemoedigende tendensen, zijn er ook enkele aandachtspunten. “Ten eerste is het momenteel onduidelijk hoeveel de kost van een oplaadbeurt bedraagt”, zegt Gryffroy. “Dat probleem zou evenwel weggewerkt moeten worden dankzij het Europese project IDACS (ID and Data Collection for Sustainable Fuels in Europe).”

Met dit project willen vijftien deelnemende lidstaten het milieuvriendelijk en zero-emissie transport in Europa stimuleren. Vlaanderen zal in dit project een voortrekkersrol spelen. Concreet komt het erop neer dat alle laadpalen op eenzelfde website zullen worden weergegeven en dat de consument op die manier vooraf een duidelijk zicht heeft op de kostprijs van een laadbeurt. Dat zal zorgen voor meer transparantie.

230 of 400 volt?

Een tweede aandachtspunt is de capaciteit van het elektriciteitsnet. “Recente nieuwsberichten duidden op een capaciteitsprobleem in Brussel, waar het elektriciteitsnetwerk verouderd en verzadigd is”, aldus Gryffroy. “De uitdaging stelt zich daar veel scherper in Brussel dan in Vlaanderen, waar op de meeste plaatsen, doch niet overal, reeds een 400 volt-netwerk is. Op zich hoeft 230 volt evenwel geen probleem te zijn, al zal de consument in dat geval zich tevreden moeten stellen met een langere oplaadtijd. Ook in Oslo, waar 50 procent van de wagens elektrisch is, beschikt men over een  netwerk van 230 volt.”

Het is volgens Gryffroy vooral een kwestie van gedragsverandering en van plannen. Dat is volgens hem alleszins logischer, efficiënter en goedkoper dan overal transformators te plaatsen zoals men in Brussel van plan is.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.