HTM, station Hasselt

Taximaatschappij HTM wil dringend snellaadstations in Hasselt

De Hasseltse Taximaatschappij HTM trekt aan de alarmbel. In november 2020 loopt de exploitatievergunning af en dient het bedrijf over te schakelen op hybride wagens. Maar dat is volgens het bedrijf niet haalbaar, vooral door het gebrek aan snellaadpalen in Hasselt.

HTM is met negentien dieselwagens één van de grotere taximaatschappijen van op het grondgebied van de stad Hasselt. In november 2020 vervalt hun vergunning en aan de nieuwe zijn andere eisen verbonden op het gebied van de uitstoot van voertuigen.

“Ons wagenpark mag nog maar een CO2-uitstoot hebben van 95 gram hebben”, zegt Tim Vanreppelen van HTM. “Maar we hebben geen enkel voertuig dat er aan voldoet. Nochtans zijn onze dieselwagens recent gekocht en beschikken ze over de laatste technologie aan boord. We hebben ook nog minibussen voor ons groepsvervoer, maar daar is zelfs geen elektrisch alternatief voor. We zitten met onze handen in het haar. Negentien nieuwe, hybride wagens aankopen is op korte termijn niet haalbaar.”

Laden

Recent deed het taxibedrijf nog een studie met een ingenieursbureau, in samenspraak met de stad Hasselt. “Daaruit blijkt dat het haalbaar is als we twee elektrische voertuigen zouden inzetten. Maar vanaf dat we meer elektrische voertuigen zouden inzetten, komen we planmatig in de problemen.” De stad Hasselt moet volgens HTM dringend snellaadpalen aan de standplaatsen plaatsen, gelegen aan het station en het Dusartplein.

“Die zijn er dus nog niet en ik heb ook niet de indruk dat die er gaan komen”, stelt Vanreppelen. “Er zijn al gewone laadpalen op het publiek domein, maar die voldoen niet. Als we aan die palen laden, betalen we meer per kilometer dan dat we een dieselvoertuig zouden gebruiken. De kilowatt-uur-prijs op publiek domein bij een elektrisch voertuig ligt bovendien hoger.”

Wagen urenlang missen

Tim Vanreppelen hekelt vooral het feit dat de huidige laadpalen een te laag vermogen hebben. “Het is gewoon niet haalbaar als we gedurende uren onze wagen moeten missen. Mijn taxicentrale bevindt zich in een woonwijk, waar ik zelf geen snellaadstation kan plaatsen. Als ik hier een hoogspanningscabine voor de deur moet zetten, dan is dat geen haalbare kaart. Van alle taxicentrales in Hasselt is er geen een die de infrastructuur kan aanpassen.”

Taxicentrale HTM pleit voor een overgangsperiode en een en soepelere regeling. “Vorig keer had iedereen anderhalf jaar de tijd om zich aan te passen. Deze keer hebben ze de overgangstermijn bepaald aan de exploitatievergunning. We worden op alle manieren onder druk gezet om eco-conform te zijn. Terwijl de taxi’s in Zaventem hun vergunning eind vorig jaar nog werd vernieuwd. Ze hebben nog jaren de tijd om zich aan te passen. En het platform Uber heeft het ook makkelijk: enkel hun chauffeurs moeten de investering doen, wat voor valse concurrentie zorgt.”

Mensen in de kou

HTM verwijst verder ook naar de steden Gent, Antwerpen en Brussel waar er lage emissiezones zijn. “Daar slagen ze er niet eens in om het openbaar vervoer conform te maken aan de lage emissiezone”, zegt Tim Vanreppelen.  “En dan zouden ze de taxicentrales er wel toe verplichten om ecologische maatregelen te nemen. Ze staat niet open voor overleg met de taxisector. Als we onze exploitatievergunning verliezen, dan zullen er veel mensen in de kou blijven staan. Het is duidelijk dat de bevoegde minister Lydia Peeters een totale liberalisering van de taximarkt wil.”

De bevoegde instanties zijn uiteraard gecontacteerd voor een reactie. Op het kabinet van minister Lydia Peeters verwees men wat de snellaadpalen betreft door naar de stad Hasselt. De stad Hasselt is verschillende malen gecontacteerd met de grieven van de taximaatschappij, maar een reactie is vooralsnog uitgebleven.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.