Opladen elektrische auto

Vrees dat tekort aan laadpalen alleen maar groter wordt

Vorig jaar telde ons land 6.429 elektrische laadpunten. Dat is dubbel zo veel als in 2018. Maar ondanks deze groei is er onrust over het tekort aan laadpalen en wordt betwijfeld of de doelen voor de uitrol ervan wel haalbaar zijn.

De groei blijkt uit cijfers van het Europees Observatorium voor Alternatieve Brandstoffen (EAFO). Tijdens de krokusvakantie hebben vele benzine- en dieselrijders beelden gepost op sociale media over de lange wachtrijen van elektrische wagens. De wagens stonden niet aan te schuiven in een klassieke verkeersopstopping; er was eerder sprake van file aan een elektrische laadpaal. De wachtrijen werden duidelijk veroorzaakt door het toenemende aantal elektrische wagens in combinatie met het een tekort aan laadpalen.

De Vlaamse regering besliste eerder al dat er in 2020 in Vlaanderen 5.000 publieke laadpalen operationeel moeten zijn. Toch vreest Vlaams Volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V) in Het Nieuwsblad dat dit aantal niet zal gehaald worden. “De 2.154 laadpunten die gepland waren voor de periode 2016-2018 zijn allemaal operationeel. Van de 864 voorziene laadpunten zijn er intussen 600 actief. En de recente aanbesteding via netbeheerder Fluvius voorziet er dit jaar nog eens 1.324. Ik vrees dat we dit jaar zullen stranden op 4.342 laadpalen.”

Taks verdwijnt

De Vlaamse overheid wil tegen 2025 minimaal 30.000 publieke laadpunten uit hebben gerold, en een veelvoud daarvan aan semipublieke en private laadpunten. Maar ook dat wordt een grote opgave, zegt het Vlaams parlementslid in dezelfde krant. “Dat zijn er 25.000 extra over vijf jaar, dus 5.000 per jaar. Vlaanderen moet dus elk jaar doen waar het tot nog toe vijf jaar voor nodig had.”

De Vlaamse regering heft momenteel ook belastingen op laadpalen. Het gaat om een retributie van 110 euro per laadpaal bij de installatie. En er moet nog eens een belasting van 25 euro per jaar betaald worden. “Dit houdt dat installateurs tegen om laadpalen te plaatsen in Vlaanderen”, zegt Bothuyne. Toch lijkt er beterschap inzicht. “Op mijn vraag nam minister Peeters nu het initiatief om die taks te schrappen.”

De nood aan extra laadpalen komt natuurlijk doordat het aantal elektrisch en plug-in hybride wagens in de lift zit. Vorig jaar reden er in Vlaanderen maar liefst 46.500 rond. Dat is een groot verschil met vijf jaar terug. In 2014 waren dat er maar 1.750. Er is dus een alsmaar grotere nood aan laadpalen.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.