Uber (foto: Uber)

Vlaamse steden stellen voorwaarden aan komst Uber

foto: Uber wagens / copyright Uber

Antwerpen, Gent en Leuven hebben zich in een open brief aan de CEO van Uber uitgesproken over de voorwaarden voor een toekomstige lancering van de dienst in hun steden.

Zij scharen zich achter de voorwaarden die de coalitie #TrueCostofUber stelt, die in Vlaanderen getrokken wordt door Bond Beter Leefmilieu. Uber moet zich engageren om tegen 2025 enkel 100 procent emissievrije ritten en tegen 2030 minimaal 50 procent gedeelde ritten uit te voeren. De steden stellen daarmee de luchtkwaliteit en hun betrokkenheid bij het klimaat voorop.

Hoewel taxidienst Uber voorlopig enkel in Brussel actief is en niet in Vlaanderen, toont het bedrijf sinds de lancering van het nieuwe taxidecreet op 1 januari 2020 interesse in de Vlaamse markt. Ook andere taxidiensten kunnen door dit taxidecreet voet aan grond krijgen in Vlaanderen.

Aan spelregels houden

Heel wat steden zien de komst van deze dienst wel zitten. “Als Uber in Vlaanderen activiteiten ontplooit, dan zal het zich uiteraard aan onze spelregels moeten houden, ook als dat bijkomende inspanningen vraagt”, zegt Koen Kennis, schepen van mobiliteit van de stad Antwerpen. “Daar is Uber groot genoeg voor, het kan een voorbeeldfunctie opnemen.”

Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit in Gent, ziet ook voordelen.  “Ik zie zeker de voordelen van de komst van Uber voor de gebruikers, maar ben bekommerd om de leefkwaliteit en de veiligheid in de stad. Aan onze Gentse taxi’s leggen we strenge voorwaarden op met betrekking tot uitstoot en verkeersgedrag. Het is maar logisch dat die dan ook gelden voor alle andere taxidiensten.”

Gedeeld vervoer en elektrische wagens

Onderzoek van T&E toont aan dat de komst van taxidiensten als Uber hand in hand gaat met extra filedruk, luchtvervuiling en klimaatvervuiling in de steden. Die gevolgen kunnen vermeden worden als deze platformen werk maken van gedeeld vervoer en elektrische wagens gebruiken. De CO2-uitstoot van een e-wagen is drie keer lager dan die van een diesel- of benzinewagen. Wanneer aan deze voorwaarden voldaan wordt, staat niets een rendabele businesscase voor elektrische Uberchauffeurs in de weg, bewijst onderzoek van T&E.

Bart Dumoulin van Bond Beter Leefmilieu vindt dat de diensten hun chauffeurs moeten ondersteunen bij de aankoop van een elektrisch model. “Dat kan door de kosten van de aankoop en het gebruik van een elektrisch voertuig meer aantrekkelijk te maken, zoals Uber vandaag al doet in Londen.”

Premie voor 100 procent elektrische voertuigen

Dumoulin vindt ook dat de steden een flankerend beleid kunnen voeren om elektrisch vervoer voor taxichauffeurs in het algemeen aantrekkelijker te maken. “Het allerbelangrijkst daarvoor is dat er op korte termijn extra laadpalen komen. Daarnaast kunnen aan elektrische taxidiensten zachte incentives gegeven worden, zoals bepaalde voorrangsregelingen of exclusieve toegang tot bepaalde stadsdelen. We blijven ook ijveren voor een tijdelijke premie voor taxidiensten om 100 procent elektrische voertuigen aan te kopen.”

David Dessers, schepen van Mobiliteit van Leuven, benadrukt dat er in zijn stad werk gemaakt wordt van een duurzame taxisector. “Bij elke licentie die vrijkomt, geven we voorrang aan een elektrische taxi. Daardoor rijdt al meer dan 10 procent van onze Leuvense taxi’s elektrisch. Nu er door het nieuwe taxidecreet nieuwe spelers naar onze stad zullen komen, dringen we erop aan dat ook zij meestappen in ons verhaal van duurzame deelmobiliteit.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.