Opladen elektrische auto

30.000 extra laadpalen in 5 jaar tijd

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil de komende vijf jaar 30.000 publieke laadpunten voor elektrische voertuigen in Vlaanderen realiseren.

Sinds kort heeft het departement Mobiliteit en Openbare Werken het project Clean Power for Transport (CPT) overgenomen van het departement Omgeving. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) maakt tijdens de commissie van 18 juni meteen haar ambities bekend wat betreft de uitrol van laadpalen. “We mogen heel wat ambitieuzer zijn als het aankomt op de verdere uitrol van publieke laadpalen voor personenwagens”, zegt Lydia Peeters. “We moeten mikken op ongeveer 6.000 laadpalen per jaar in de komende vijf jaar. In totaal spreken we over 30.000 extra laadpalen deze legislatuur.”

“Ik ben mij ervan bewust dat dit ambitieuze cijfers zijn”, zegt Peeters. “Mijn kabinet zal in gesprek gaan met de voornaamste stakeholders om te voorzien in deze uitrol. Als voormalig minister van Energie ben ik nog steeds een grote voorstander van de vergroening van het wagenpark. Deze streefcijfers kunnen de Vlaming aanzetten om te kiezen voor een elektrische auto.”

Snelwegparkings voorzien van snellaad-infrastructuur

Op korte termijn moeten parkings langs Vlaamse autosnelwegen voorzien worden van snellaadinfrastructuur zodat (inter)nationaal personenverkeer op zero-emissie wijze door Vlaanderen kan rijden. “In de nabije toekomst moeten we zorgen dat er langs onze autosnelwegen snel opgeladen kan worden”, zegt minister Peeters. “Zo kunnen we zorgen voor een verdere stimulans op het Vlaamse wagenpark te vergroenen. Mijn administratie krijgt alvast de opdracht om hier snel werk van te maken.“

Kansen voor andere bussen

Binnen de Vlaamse Vervoersmaatschappij (VVM) De Lijn is men sterk bezig aan de vergroening van het bussenpark. Hiervoor moet er ook aangepaste laadinfrastructuur voorzien worden en dit gaat gepaard met grote investeringen.

De laadinfrastructuur van VVM De Lijn zou ook kansen kunnen bieden voor andere busvervoerders om over te schakelen op groene voertuigen. “De investeringen in laadinfrastructuur voor De Lijn zijn groot dus waarom deze infrastructuur niet ter beschikking stellen van andere?”, oppert Peeters. “Het lijk me nuttig dat andere grote voertuigen de mogelijkheid krijgen om op te laden bij de laadinfrastructuur van De Lijn. Op die manier moedigen we andere busvervoerders ook meteen aan om de omschakeling te maken naar elektrisch rijden. Hetzelfde geldt voor transporteurs in lichte vracht en/of korte afstand.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.