Eco-taxi. Foto: Michele Micoli

‘Extra laadpunten vooral investering in de toekomst’

Hasselt wil tegen het einde van dit jaar veertien extra laadpunten voor elektrische wagens in gebruik nemen. Momenteel zijn er al 34 van deze laadpalen. Eco-Taxi uit Hasselt juicht de ontwikkeling toe, maar stelt dat extra capaciteit pas noodzakelijk is voor de taxibranche in 2025.

In een persbericht maakt de stad melding van de geplande installatie van veertien extra laadpunten op het grondgebied van Hasselt, dat nu al 34 laadpalen voor elektrische wagens telt. De palen zijn gepland voor eind dit jaar. De investering in infrastructuur is onderdeel van een set aan maatregelen die moet leiden tot een vergroening van het wagenpark.

Schepen Marc Schepers geeft in het persbericht aan dat het stadsbestuur ook de taxisector wil aanmoedigen om elektrisch te gaan rijden. Deze specifieke maatregelen moeten nog verder uitgewerkt worden, voegt een woordvoerder van de gemeente hieraan toe.

Eco-Taxi uit Hasselt juicht de komst van de extra laadpalen toe, alhoewel zaakvoerder Arben Osmani zegt dat er op het moment geen capaciteitstekort bestaat. “Maar als alle taxi’s in 2025 elektrisch moeten rijden dan is extra laadcapaciteit meer dan welkom”, vertelt hij.

Eerste elektrische taxi Hasselt

Eco-Taxi, met standplaatsen in Genk en Hasselt, is sinds begin dit jaar in het bezit van een Tesla Model 3. Het had hiermee de eerste elektrische taxi in Hasselt. Dit is nog steeds de enige, zegt Arben, die samen met zijn broer Alban het bedrijf runt. “Maar wij denken wel aan de aanschaf van een tweede elektrische auto. Mogelijk kiezen we dan niet voor een Tesla 3 omdat die net iets te klein is voor luchthavenvervoer. “

Met één laadbeurt kan de Tesla van Eco-taxi, dat zelf een laadpaal op haar bedrijventerrein heeft geïnstalleerd, 400 kilometer rijden. “Dat is in coronatijd voldoende voor een dag”, vertelt Osmani. “Lange afstandsritten naar de luchthavens zijn teruggelopen en we zijn nu meer in de eigen omgeving actief.”

Extra klanten tijdens corona

Eco-Taxi kende een sterke daling van de activiteiten tijdens de lockdown. Inmiddels opereert het bedrijf met vier taxi’s weer aan 75 procent van de normale situatie. “Klanten bestellen minder vaak de taxi, maar wij hebben er wel veel klanten bijgekregen”, vertelt Arben. De jonge ondernemer voorziet capaciteitsprobleem als corona dadelijk voorbij is. “Daarom oriënteren we ons nu op de aanschaf van een extra elektrische taxi.”

Wat betreft de geplande laadpalen benadrukt Osmani het belang van een groot laadvermogen. “Er staan nu laadpalen in Hasselt met een vermogen van 11 kW. Het kost een uur om een taxi bij te laden voor zeventig kilometer. Voor een bedrijf dat loonkosten moet betalen, is dat niet efficiënt. Recent is er op de ring bij Hasselt een snellaadpaal geplaatst waarbij 205 kilometer getankt kan worden in een uur. Dat is beter.”|

Foto: Michele Micoli

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.