Elektrische taxi VTC Kortrijk

Eerste elektrische taxi in regio Kortrijk is van VTC

Elektrische taxi VTC Kortrijk / foto VTC Kortrijk

De Vlaamse Taxi Centrale (VTC), die voorheen Taxi Gilbert heette, heeft een eerste elektrische taxi voorgesteld in Kortrijk. Het stadsbestuur van Kortrijk is tevreden met het initiatief. 

Mathias Vankemmel (helemaal rechts op de foto) mag zich nu de eerste elektrisch rijdende taxichauffeur in Kortrijk noemen. “Ik ben heel tevreden. In eerste instantie was ik niet overtuigd door de hoge aankoopprijs in combinatie met de actieradius en de iets compactere koffer. Toen VTC de cijfers naast elkaar legde en ik een testrit met de wagen deed, was ik verkocht.”

Vincent Desschans, verkoopsadviseur bij Novoto/Kia Kortrijk, hielp dit mee realiseren. “De Kia e-Niro 64 Kwh heeft een bereik tot 455 kilometer (WLTP) en kan van 0 tot 80 procent in 45 minuten opgeladen worden met een snellader. Het zijn mooie cijfers om aan te bieden aan de taxichauffeurs van de Vlaamse Taxi Centrale.”

Extra snelladers gevraagd

Gianni Vervaeke, Zaakvoerder VTC, is tevreden, maar heeft wel nog enkele punten van aandacht. “Een snellader vinden is in Kortrijk geen probleem. Maar er moeten er in de toekomst enkelen bijkomen, zodat we een constante dienstverlening kunnen blijven aanbieden. Aangezien alle taxi’s in Kortrijk elektrisch gaan rijden, moet er tegen 2030 nog heel wat gebeuren. We gaan uiteraard in gesprek met Stad Kortrijk om te kijken wat mogelijk is.”

De schepen van economie van Kortrijk, Arne Vandendriessche, is in ieder geval tevreden met deze eerste stap. “Ik wil VTC en Mathias Vankemmel veel succes wensen met hun eerste elektrische wagen. We gaan zeker in gesprek met de Vlaamse Taxi Centrale, net als de andere taxibedrijven, om verdere stappen naar een groene taxilandschap in Kortrijk te maken.”

Benzine op lange termijn duurder

Sinds de nieuwe wetgeving van 1 januari 2020 moeten nieuwe taxiwagens aan heel wat extra criteria voldoen. “De standaard diesel wagens zijn niet meer mogelijk om in te schrijven, tenzij je nog een oude vergunning hebt”, zegt Gianni Vervaeke. “Zo blijft er enkel maar benzine, hybride en elektrisch over. Benzine kost op langere termijn snel een 10.000 extra euro aan brandstof in vergelijking met een dieselmotor, wat ervoor zorgt dat hybride en elektrisch nog overblijven. In 2030 mogen we zelfs geen CO2 meer uitstoten en zal elektrisch rijden de norm worden.”

De Vlaamse Taxi Centrale (VTC) probeert zich altijd te hernieuwen. “Eerst hadden we de TAXI.EU app waarmee je in Kortrijk een taxi kan bestellen”, zegt Gianni Vervaeke. “We lanceerden ook bestelterminals voor hoteliers en klantenportalen. En nu hebben we ook een project op het vlak van groene wagens. We zijn reeds aan het kijken om het wagenpark verder te vergroenen, maar we zoeken nog een goed alternatief om langzaam onze 6-plaatsers te vervangen. Tot op heden is dat alternatief er niet.”

Stopgezet door coronacrisis

In het verleden werden al testen gedaan in Kortrijk met volledig elektrische voertuigen, zoals door Cheap Taxi. “De tests waren goed,” zegt Emmanuel van Cheap Taxi. “We waren zeer tevreden. Maar zo’n wagen kost al snel 30 tot 40 procent meer dan een standaardwagen. De grote kostprijs is de batterij. We hebben de wagen niet aangekocht. Het project is stopgezet door de coronacrisis. Het is het moment niet om veel geld uit te geven. Ik zou al blij zijn als we alles overleven. En dat ik mijn medewerkers snel weer in dienst kan nemen. Bij mij werkt iedereen in loondienst. VTC heeft het natuurlijk een ander zakenprofiel. Het zijn hun zelfstandige chauffeurs die het geld uitgeven voor de elektrische taxi’s, niet zijzelf.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.