Taxi Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

Nieuwe taxi-app voor minder mobiele mensen

Taxi Brussel. Foto: Brussel Mobiliteit

In Brussel is deze week Handycab gelanceerd, een app waar mensen met beperkte mobiliteit een aangepaste taxi kunnen aanvragen. Chauffeurs kunnen zich bij het platform aansluiten en tegelijkertijd voor andere applicaties blijven werken.

Handycab is de naam van het nieuwe reserveringsplatform dat tot doel heeft het aanbod van aangepaste taxi’s voor mensen met een beperkte mobiliteit te centraliseren. De applicatie is door de taxisector ontwikkeld na overleg met experts op het gebied van toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit (PBM’ers).

Snel aangepaste taxi vinden

De bedoeling is dat alle aangepaste taxi’s van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zich bij het platform aansluiten, waardoor een centraal aanbod volgt. Zo hoeven minder mobiele mensen niet langer met verschillende lokale bedrijven contact op te nemen om een geschikte taxi te vinden.

Om aangepaste taxi’s te bewegen mee te doen, worden geen exclusiviteitsbeperkingen opgelegd en wordt een marginale kostprijs aangerekend. Taxi’s die zijn uitgerust voor het vervoer van minder mobiele mensen, kunnen het werk voor Handycab combineren met werkzaamheden voor andere platformen. Wel geldt er een aantal voorwaarden voor de aansluiting bij het platform. Zo moet de chauffeur een opleiding genoten hebben en moet het kwaliteitshandvest nageleefd worden.

Week van de Mobiliteit

De minister-president van Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Rudi Vervoort, reageert verheugd op de lancering, die plaatsvindt in de Week van de Mobiliteit. “Ik ben zeer blij met dit nieuwe initiatief dat de taxisector voor onze burgers heeft opgezet. Naast de kwaliteit van de dienstverlening en de professionaliteit van de medewerkers, verbindt Handycab zich ertoe de PBM-klanten met voorrang te bedienen.”

Het gebruik van de applicatie levert volgens Vervoort ook tijdswinst op, “want het grootste deel van het aanbod zal bereikbaar en beschikbaar zijn zonder contact te hoeven opnemen met verschillende centrale kantoren om zo snel mogelijk een geschikt voertuig te vinden. Dat is een echt pluspunt, als je weet welke moeilijkheden deze groep van gebruikers kan ondervinden om mobiel te zijn.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.