Elektrisch laden

30 miljoen euro voor aanleg laadpalen

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters trekt 30 miljoen euro uit voor de aanleg van 30.000 extra laadequivalenten (CPE) tegen 2025. De Vlaamse regering heeft daarmee ingestemd.

“De omschakeling naar zero-emissievoertuigen is een absoluut streefdoel als we de klimaatdoelstellingen willen halen. De transitie naar volledig elektrische personenvoertuigen zal de komende jaren een feit worden. Dit vraagt om een globale, ondersteunende beleidsaanpak met een breed spectrum aan maatregelen, waar de versnelde uitbouw van (snelle) laadinfrastructuur het speerpunt zal zijn”, verklaart de minister.

Het ministerie constateert dat de laadpaalinfrastructuur in Vlaanderen opgevoerd moet worden om de razendsnelle transitie in het wagenpark van brandstof naar volledig elektrisch rijden mogelijk te maken. In september van dit jaar was 17 procent van alle verkochte nieuwe wagens op de Belgische markt elektrisch of hybride.

Projectmatige aanpak voor taxi’s

Bij de opvoering van de laadcapaciteit wordt zowel het laadvermogen op bestaande punten uitgebreid, als nieuwe laadpaalinfrastructuur aangelegd. Voorts zal de uitbreiding van de basisinfrastructuur projectmatig worden aangepakt, onder meer voor taxi’s en deelsystemen, Hoppinpunten en zogenaamde laadeilanden in dichtbevolkte gebieden.

Minister Peeters streeft ernaar om 30.000 extra CPE (publiek en semi-publiek) uit te rollen tegen 2025. Op dit moment zijn er 3.920 publieke laadpunten (≤23 kW) en 96 publieke snellaadpunten (> 23 kW) in Vlaanderen aanwezig. Het laadvermogen van laadpalen wordt uitgedrukt in Charge Point Equivalent (CPE). Een laadpaal met een beperkt vermogen (3-7 kW) komt overeen met 1CPE, bij een laadpaal met een hoger vermogen (11-22 kW) zijn dat 2CPE.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.