Cabman BCT

Koppeling Chiron brengt meer opties boordcomputer aan het licht

Sinds de verplichte ritregistratie in Chiron ziet de leverancier van taxisoftware Cabman dagelijks nieuwe klanten opduiken. Voor sommige bedrijven betekent dit een kennismaking met boordcomputers. Ook bestaande gebruikers kennen soms maar een deel van de mogelijkheden van het apparaat.

Bart Govaert van Taxi Micky is één van de duizenden bedrijven die jaren geleden nooit aan een boordcomputer gedacht zou hebben. Taxi Micky voert ritten uit, vooral ziekenvervoer, aan tarieven die van tevoren vastliggen. Een typisch VVB-bedrijf dus.

Met het taxidecreet 2020 werden taxi- en VVB-bedrijven over een kam geschoren en zijn beide sectoren vanaf november vorig jaar verplicht om de koppeling te maken met overheidsdatabase Chiron voor de registratie van ritten. Voor deze koppeling is software nodig die Taxi Micky uiteindelijk bij Cabman vond.

“De klantendienst heeft mij goed op weg geholpen en mij ook begeleid bij de koppeling met Chiron”, vertelt de ondernemer die in september vorig jaar zijn bedrijf opstartte en dit jaar met twee auto’s hoopt uit te breiden. “De taxisector wordt flink getroffen door de coronacrisis, maar het vervoer van zieken gaat gewoon door”, verklaart hij zijn uitbreidingsplannen.

Geen grote investeringen

De huurconstructie kwam de startende onderneming ook goed uit. Cabman biedt de mogelijkheid een refurbished boordcomputer taxi (BCT) te huren voor 29,99 euro per maand, waar in dit geval nog 10 euro voor de inbouw bij kwam. “Hierdoor hoefde ik geen hoge investeringen te maken en het huurbedrag is ook nog eens fiscaal aftrekbaar, waardoor de kosten feitelijk nog lager liggen.”

Behalve de noodzakelijke verbinding met Chiron ziet Govaert ook nog andere voordelen in de boordcomputer. “Ik kan deze ook gebruiken als taximeter en nu onderweg klanten oppikken en aan taxi-tarieven werken. Dat is gewoon een kwestie van een ander programma kiezen in de BCT.”

Meer efficiëntie

Ook voor bestaande gebruikers blijkt de boordcomputer van Cabman – met onderliggende software van Euphoria – onontgonnen mogelijkheden te bieden. De Leuvense Taxi Maatschappij (LTM) is al tien jaar trouwe klant, maar zaakvoerder Koen Vander Elstraeten laat weten maar een deel van de mogelijkheden te benutten.

“Heel het bedrijf kan op het softwarepakket Cabman Centrale draaien, maar ik schat dat we maar de helft van de functionaliteiten benutten”, zegt hij. Het bedrijf gebruikt de software onder andere voor het voertuigenbeheer en de planning. “Vanachter mijn computer kan ik een opdracht invoeren die de chauffeur alleen met een knop op zijn boordcomputer moet bevestigen. De chauffeur hoeft niet meer opgeroepen te worden.”

Fluitje van een cent

In de toekomst wil het bedrijf, dat met achttien personenauto’s en zes taxibusjes rondrijdt, van meer functionaliteiten gebruik gaan maken, zoals onder andere voor de facturatie. De integratie van alle operaties op één softwarepakket zou moeten leiden tot een optimalisatie van de workflow, stelt de Leuvense ondernemer.

Door de jarenlange samenwerking met Cabman was het maken van de koppeling met overheidsdatabase Chiron een fluitje van een cent. “Ik heb daar niets van gemerkt. Cabman heeft alle registratie uit handen genomen”, vertelt Vander Elstraeten, die alleen een paar verouderde terminals moest laten vervangen.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.