Eco taxi

Limburgse Eco Taxi scoort met Tesla

Eco taxi

Het gaat goed met Eco Taxi uit Genk. Het taxibedrijf heeft recent zijn wagenpark uitgebreid en extra chauffeurs aangeworven. Er is zoveel werk dat de klanten niet meer onderhandelen over de prijs.

Net voor corona gingen de broers van start met hun taximaatschappij. We rijden mee met Alban Osmani, voor een ritje tussen Maasmechelen en Genk.  “Het gaat enorm goed in de taxisector”, zegt Alban. “Vroeger wilden de mensen nog discuteren over de prijs. Het aanbod van taxi’s was ook veel hoger en was de prijs belangrijker. Door corona is het wagenpark bij vele taxibedrijven afgebouwd. Nu bellen ze gewoon met de vraag of we kunnen. De beschikbaarheid is belangrijker dan de prijs.”

Moderne Tesla

We nemen plaats in een moderne Tesla 3. Eco Taxi hecht enorm veel belang aan het welzijn van de klanten. “In de wagen kunnen de klanten ook hun gsm opladen”, zegt Alban. “De klanten krijgen ook een gratis flesje water. Op de tablet kunnen klanten zelf hun muziek selecteren. De klanten kunnen er tijdens het laden ook spelletjes op spelen. Meestal begint het feestje al in de wagen voordat de klanten al naar pakweg discotheek Versuz gaan.”

Minimalistisch design

Alhoewel de wagen al bijna 10.000 kilometer op de teller heeft staan, oogt die als nieuw. “Het design is wel minimalistisch”, zegt Alban. “De afwerking kan soms beter. Sommige kantjes van de wagen komen wat los. Er is een groot schuifdak wat de kinderen leuk vinden. We willen dan ook een modern en fris taxibedrijf zijn. Taxi’s hebben in het algemeen niet de beste uitstraling.” Er hangen camera’s rondom de wagen. De zetels kunnen in de winter verwarmd worden, tot het midden zitvlak. De wagen is milieuvriendelijk met een CO2-uistoot van 0 gram per kilometer

Grote tablet

De wagen is uitgerust met een grote tablet waar alle nuttige info op staat. “Stel dat je naar pakweg Berlijn wil reizen, dan toont de tablet waar je moet stoppen om op te laden”, zegt Alban. “Dan kan je de laadpalen selecteren, ook van andere bedrijven. Je kan ook zien aan welke snelheid je kan laden. Er wordt zelfs rekening gehouden met de wachttijden om op te laden. Je kan ook meteen zien hoeveel mensen daar aan het laden zijn. Alles wordt berekend.”

Snellaadpalen

Er zijn ondertussen al snellaadpalen bijgekomen. Fastned plaatste recent een snellaadpaal in Diepenbeek. “Daar maak ik handig gebruik van. Soms hebben we verre ritten naar Gent. Dan moeten we onderweg in Aalst bijladen. Dat duurt 10 minuten. En dat vinden de klanten dan ook niet erg. Er zouden op de standplaatsen ook snellaadpalen moeten kopen, zodat we snel kunnen opladen terwijl we wachten.”

Duur in aankoop

Alban wil collega taxibedrijven aanraden om voor een elektrisch model te kiezen. “Het vraagt meer planning en moeite, maar onmogelijk is het niet”, zegt Alban. “De wagens zijn wel duur in aankoop. Qua onderhoudskosten valt het mee. Na 80.000 kilometer was een eerste onderhoud nodig. De remblokken en remschijven gaan zelfs tot 500.000 kilometer mee. Het kost 4 à 5 euro om 100 kilometer te rijden, wat meevalt. Door de gestegen diesel en benzineprijzen is het niet meer realistisch om zo goedkoop te rijden.”

Plug-in hybride

Eco taxi heeft zopas een plug-in hybride wagen van Mercedes aangekocht. “We hebben de laatste tijd veel zakelijk vervoer voor verre afstanden”, zegt Alban. “We rijden meer en meer lange afstanden voor treinmaatschappijen. Dan moet het allemaal in één stuk gebeuren. Die mensen hebben geen tijd te verliezen. Die wagen is daar ideaal voor. Dan komen we net tekort met de Tesla 3. We hebben niet altijd de tijd om te gaan laden. Dat is soms onnodig tijdverlies. De wagen is zeer zuinig en heeft een lage CO2-uitstoot van 38 gram per kilometer, wat we heel belangrijk vinden. Voor taxibedrijven die veel aan luchthavenvervoer doen, is een hybride de beste optie. Buiten Mercedes zijn er nog tal van merken, zoals Kia en Hyundai, die goede elektrische wagens hebben.”

Wagenpark

Eco Taxi telt in totaal vijf wagens. Ze hebben ook een Toyota-hybride, met een lage CO2-uitstoot. Er werken 5 personeelsleden. De broers combineren hun werk met een vaste job. Er zijn nog plannen om extra mensen aan te werven.  De visitekaartjes zijn op milieuvriendelijk papier gedrukt. Ze kunnen hun visitekaartje ook via een QR code meegeven om tijd te besparen.

Eco taxi

eco taxi

Eco taxi

Onderwerpen:

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.