Deelauto GreenMobility. Foto: GreenMobility

Nieuwe deelautoaanbieder Antwerpen werkt samen met taxibedrijf

Deelauto GreenMobility. Foto: GreenMobility

Bij wijze van pilot start GreenMobility in Antwerpen met zo’n tweehonderd elektrische deelauto’s. Het Deense bedrijf gaat kennis en ervaring uitwisselen met DTM Taxi. Dat ziet de komst van de deelautoaanbieder niet als bedreiging, maar als kans.

GreenMobility werd opgericht in 2016 in Kopenhagen. Daarna veroverde het bedrijf Zweden en Noorwegen. Het concept biedt stedelingen ‘gemakkelijk, flexibel en duurzaam transport’ in de vorm van gedeelde, 100 procent elektrisch aangedreven stadsauto’s. Antwerpen is het eerste niet-Scandinavische avontuur voor de Deense onderneming. Het gaat in eerste instantie om een proefproject voor een periode van een jaar. De pilot start in april, meteen met 200 à 225 wagens.

Callcenter

De voertuigen hoeven niet op vaste standplaatsen te worden geparkeerd. Dat zorgt voor extra flexibiliteit voor gebruikers en voor een optimaal gebruik van de parkeerplaatsen binnen de stad, is het idee. De auto reserveren en lokaliseren gebeurt via de smartphone.

GreenMobility is op verschillende vlakken vernieuwend. Zo worden de gebruikers gemotiveerd om de elektrische auto’s zelf te laden als de capaciteit minder dan 60 procent bedraagt. Zij zullen daar dan ook voor beloond worden. In Antwerpen zijn hiervoor elf hotspots met laad- en parkeermogelijkheden. Vanuit de auto’s zal er bovendien een directe verbinding met een callcenter zijn, dat 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar is.

In beweging

Om het concept in Antwerpen te implementeren, werkt GreenMobility actief samen met DTM Taxi. Beide partijen lijken inderdaad grote concurrenten van elkaar, erkent DTM Taxi-directeur Steve Van Avermaet. “Je zal in het begin zeker een stukje kannibalisme zien. Aan de andere kant: de mobiliteitssector is fel in beweging. Op termijn zien we synergie.” Deze stap laat volgens hem mooi zien dat de taxisector in Antwerpen helemaal niet zo conservatief is als veel mensen denken.

Van Avermaet legt uit dat in de kern beide partijen veel overeenkomsten hebben en dat ze op die punten dan ook gaan samenwerken. “Wij hebben veel ervaring met het uitbaten, het managen en het beheren van een vloot. Daarnaast hebben wij carwashfaciliteiten en weten we veel van het onderhoud van voertuigen.” De samenwerking gaat zelfs zo ver dat Van Avermaet managing director van GreenMobility in België wordt, naast zijn job als directeur van DTM Taxi.

Doelstelling

Tijdens de eenjarige proefperiode zal het project worden geëvalueerd om te bepalen of er een definitieve erkenning volgt. Daarbij wordt onder andere gekeken naar het aantal abonnees per voertuig, het aantal ritten, de gemiddelde afstand en de gebruiksduur.

Bij een gunstige evaluatie van de pilot zal de vloot vanaf het midden van het derde jaar systematisch groeien met 25 voertuigen per kwartaal tot 475 voertuigen in het vijfde jaar. Qua aantal gebruikers is het de doelstelling om te groeien van 15.000 – 20.000 gebruikers in het eerste jaar, naar 60.000 gebruikers tegen het einde van het vijfde jaar.

Vanzelfsprekend

“Om het autodelen in Antwerpen te stimuleren en een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, wil de stad nieuwe initiatieven ondersteunen en nieuwe technieken uittesten”, stelt schepen voor mobiliteit Koen Kennis in een verklaring. “In GreenMobility zien we hiervoor een geschikte partner.”

Dat het gaat om 100 procent elektrisch aangedreven wagens was voor hem uiteraard ‘een doorslaggevend argument.’ Het project past dan ook binnen de visie van de lage-emissiezone in Antwerpen. “Voorts past de samenwerking van GreenMobility met de taxisector in onze overtuiging dat het combineren van vervoersmodaliteiten voor steeds meer mensen vanzelfsprekend wordt.”

Auteur: JanPieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.