Taxi's Brugge

Brugge geeft les over nieuwe taxiregels

Foto: aangeleverd door stad Brugge

Taxibedrijven in Brugge hebben nog veel vragen over het taxidecreet. De stad speelt daar op in door lessen te geven over de nieuwe regels. De voorzitter van de Brugse taxi’s reageert tevreden op het nieuwe initiatief, want er zijn de laatste tijd alleen maar vragen bijgekomen.

Sinds 1 januari is het nieuwe taxidecreet van kracht in Vlaanderen. Dat decreet legt heel wat nieuwe spelregels op aan de taxisector en andere vormen van individueel bezoldigd personenvervoer. De administratie van de stad Brugge kreeg de afgelopen weken tientallen vragen van chauffeurs en vervoersbedrijven. Steden en gemeenten blijven immers de vergunningen uitreiken. Maar de nieuwe regels zorgen voor veel onduidelijkheid. Brugs schepen Philip Pierins (SP.A), bevoegd voor taxi’s, heeft daarom beslist om extra infomomenten te geven. Er wordt met vier infomomenten gestart, maar als de vraag blijft zullen er nog meerdere volgen.

Veel vragen bijgekomen

Maarten Schoonbaert, de voorzitter van de Brugse taxi’s, zit met heel wat vragen. “We zijn tevreden dat de infomomenten zijn opgestart. De stad Brugge heeft dat gedaan omdat we te weinig weten over het nieuwe decreet. We voelen ons inderdaad wat aan ons lot overgelaten. Er zijn heel wat discussiepunten die wij raar vinden. Er zijn nu nog veel meer vragen bijgekomen.”

Schoonbaert geeft enkele voorbeelden. “Er zijn geen vaste prijzen meer voor afstanden op de taximeter. Daardoor kunnen we niet met hotels samenwerken. We mogen geen contracten met hotels afsluiten voor bepaalde prijzen. Als een hotel een prijs aan ons vraagt, moeten we steeds verwijzen naar de prijs van de taximeter. Vroeger konden we nog bepaalde tarieven meedelen. Nu is er maar een A, B en C-tarief en dat houdt alles wat tegen.”

Geen afgesproken prijs

Een ander punt wordt gevormd door vergunnigen van taxichauffeurs die vóór 2020 aangevraagd en afgeleverd zijn. Deze chauffeurs moeten op de taximeter werken en kunnen geen vooraf vastgelegde prijs vastleggen, bijvoorbeeld voor een rit van Brugge naar de luchthaven van Zaventem.

“Maar wie zijn vergunning na 2020 aangevraagd en ontvangen heeft, kan dat wel. De chauffeurs moeten dus een nieuwe vergunning aanvragen en aantonen dat ze Nederlands kunnen. We hebben ook veel vragen over hoe je als straattaxi nu moet werken. Blijkbaar moet je via een app werken en niet meer via een taximeter. De stad Brugge zegt tegen ons dat we met een app moeten werken als we een straattaxi zijn. Dus zonder taximeter. Het is een beetje om zot te worden”, vindt Schoonbaert.

Uber

Bij de stad Brugge krijgen ze ook vragen binnen van kandidaat-chauffeurs die voor de taxidienst Uber willen werken. In Brugge is deze taxidienst weliswaar nog niet actief. Maar er zijn wel al kandidaat-chauffeurs, zo blijkt. “Ze zijn erg enthousiast, tot ze horen wat er allemaal bij komt kijken, zoals de voorwaarden waar een wagen moet aan voldoen, een bestuurderspas, een straattaxivergunning. Het is veel meer dan alleen maar een app installeren. Ook moeten alle chauffeurs voortaan kunnen bewijzen dat ze de Nederlandse taal machtig zijn. Dat kan bijvoorbeeld met een attest of een diploma middelbaar onderwijs, maar niet iedereen heeft dat”, zegt Andrea Suto van de stad Brugge aan Het Nieuwsblad.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.