Antwerpse taxi's toegankelijk voor mensen met handicap

Overbruggingsperiode voor vervoer personen met beperkte mobiliteit

De Vlaamse regering heeft het huidig stelsel van openbare dienstverplichting voor vervoer van personen met beperkte mobiliteit met twee jaar verlengd tot 31 maart 2021. Het gaat om een overbruggingsperiode.

De periode van de openbare dienstverplichting liep af op 31 december 2019. Sinds 2020 bepaalt het nieuwe taxidecreet dat deze verplichting over de basisbereikbaarheid bepaald wordt door de vervoersregio’s. Zij zijn voortaan verantwoordelijk zijn voor de mobiliteitsregie. Om dit specifiek aangepast vervoer vanaf 2020 onder het vervoer op maat onder te brengen, is er wel een overbruggingsperiode nodig. De Vlaamse Regering heeft daarom principieel de looptijd van de openbare dienstverplichting verlengd met twee jaar.

Chauffeurs moeten bekwaam zijn

Koen Van Oorschot van Antwerp-Tax, eveneens voorzitter van de Antwerpse taxifederatie, benadrukt ook dat er in de nieuwe taxiwetgeving ook nieuwe regels oplegt wat het vervoer van mensen met een beperkte mobiliteit betreft. “De chauffeurs die dit transport uitvoeren moeten bekwaam zijn. Er is een bekwaamheidsattest nodig om deze mensen veilig te transporteren volgens de juiste richtlijnen. Ze moeten minstens een interne opleiding volgen. Je kan er niet meer gelijk wie opzetten. Dat is nieuw sinds 1 januari.”

Van Oorschot vindt het belangrijk dat taximaatschappijen ook minder mobiele mensen kunnen vervoeren. “Er is inderdaad veel vraag naar. Het is uit sociaal dienstbetoon dat we dat doen. Daar verdienen we onze kost niet mee, maar we vinden dat die mensen ook recht hebben op vervoer. We hebben enkele wagens in de vloot die aangepast zijn. Het gaat om de Vito-minibusjes. We hebben concreet vier van onze honderd wagens omgebouwd en uitgerust met een ladderliftje. Die uitrusting is vrij duur. Maar we rekenen daar de normale prijs voor aan. Het laten in- en uitstappen van deze mensen wordt dus niet meegerekend, alhoewel dat natuurlijk langer duurt.”

Subsidies

In Vlaanderen zijn 27 vervoerders erkend voor gesubsidieerd vervoer in het kader van de openbare dienstverplichting voor het vervoer van personen met een handicap of een ernstige mobiele beperking. Het is via deze subsidies dat de DAV (organisaties die diensten voor aangepast vervoer aanbieden) grotendeels gefinancierd worden. Voor een deel van dat vervoer werden ook enkele bedrijven van de taxi- en VVB-sector erkend.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.