Onrust in Knokke-Heist: ‘Nieuwe taxiwet doet ons de das om’

Freddy Van Rijsselberghe

De gemeente Knokke-Heist heeft haar regels voor standplaatstaxi’s aangepast aan het Vlaams taxidecreet. Volgens Freddy Van Rijsselberghe van Taxi Marc worden er nu echter allerlei onrealistische eisen gesteld. Burgemeester Leopold Lippens zegt echter dat Knokke-Heist gewoon de regels van de Vlaamse gemeenschap volgt en er niet op uit is taxiondernemers het leven zuur te maken.

Knokke-Heist heeft het gemeentelijk taxireglement aangepast aan de bepalingen van het Vlaams taxidecreet, dat op 1 januari jongstleden van kracht werd. Freddy Van Rijselberghe van Taxi Marc maakt zich zorgen. “In het gemeentelijk taxireglement staat dat je anderhalve man in dienst moet hebben per voertuig, fulltime. Voor kleine bedrijven zal dat lukken, maar voor grote taxibedrijven als de onze lukt dat niet. Dat betekent dat we voor onze vijftien voertuigen plots anderhalve man in dienst moeten hebben. Dat is niet haalbaar.”

Van Rijselberghe benadrukt dat hij naast vast personeel ook personeel heeft dat maar drie of vier dagen per week werkt. “Het nieuwe taxidecreet doet ons al de das om en dan gaat men in een gemeentelijke taxireglement nog wat extra maatregelen toevoegen die onrealistisch zijn en die zelfs in een stad als Brugge niet van toepassing zijn. Ik vraag mij af wie dat verzonnen heeft.”

Starters

Freddy Van Rijselberghe stelt zich ook de vraag hoe beginnende bedrijven dat gaan doen. “Zeker als ze nog geen klanten hebben”, benadrukt Freddy. Maar er is nog een ander punt dat Freddy stoort. “Nu moeten we kunnen aantonen dat ieder voertuig per kwartaal 1.080 uren gereden heeft. Dat betekent twaalf uur per dag. Hoe ga je dat bovendien aantonen? Maar niet elk voertuig rijdt zo veel uren. Vroeger moest je per kwartaal aantonen dat je één dag aan het station hebt gestaan.”

Verder komt er natuurlijk de vraag van de overheid om te investeren in een elektrische taxi. “Maar die elektrische wagens staan nog niet op punt. Mocht het realistisch zijn, hadden we het wel gedaan. Die wagens zijn niet betrouwbaar voor lange ritten. Als je naar de luchthaven van Zaventem rijdt, mag je er al blij zijn dat je er mee terug geraakt. Bovendien komen meer en meer onderzoeken naar boven met bewijzen dat de CO2-uitstoot van de moderne diesels kleiner is dan die van de elektrische voertuigen.”

Vlaamse gemeenschap

Burgemeester Graaf Leopold Lippens van Knokke-Heist reageert op de kwestie. “Het klopt niet dat we nu plots een heel eigen reglement hebben. We hebben ons gewoon aangepast aan de regels van de Vlaamse gemeenschap. Veel regels gelden trouwens voor heel het land. En we hebben wel degelijk een gesprek gehad met de taxi-uitbaters. Iedereen was akkoord met de modaliteiten, waarbij we dus de verplichtingen van de Vlaamse gemeenschap laten handhaven in Knokke-Heist.”

Lippens bevestigt dat in zijn badplaats elke taximaatschappij per wagen 1,5 personeelsleden in dienst moet hebben. Er is dus een minimum bezetting nodig. “Iemand die twintig taxi’s heeft moet die wagens in realiteit ter beschikking stellen. En dat moet mogelijk zijn. Maar goed, we kijken ook naar mogelijke alternatieven voor grote maatschappijen. Dat is zo, we moeten dus ook niet overdrijven. We moeten het leven van onze ondernemers niet nodeloos zuur maken. Laat ons vooral niet te ver gaan.”

Minimum aantal uren

Lippens ontkent verder dat de taxi’s per kwartaal een minimum uren moeten rijden. “De standplaatstaxi moet een minimum aantal uren per kwartaal in dienst zijn, dus ter beschikking staan op een standplaats. Taxi’s kunnen kiezen om wagens in te zetten als straattaxi zonder minimum aantal uren in dienst of minimum personeelsbezetting of als standplaatstaxi. Deze regels zijn opgenomen voor de standplaatstaxi om de beperkte aantal standplaatsvergunningen optimaal te benutten. Dat klopt. Maar als straattaxi beschik je over meer vrijheid. Je kan immers een wagen hebben die in de garage staat maar je kan ook een wagen hebben die naar de Côte d’Azur rijdt. Laat ons realistisch zijn. We moeten werken met de realiteit en niet louter op basis van reglementen. Je kan alles regelen met reglementen. Maar we zijn niet zo.”

Lippens bevestigt wel dat de elektrische wagens in Knokke verplicht worden. De gemeente Knokke-Heist wil dat tegen 2025 alle taxibedrijven overschakelen op een wagenpark zónder CO2-uitstoot. Op dit moment zijn er al 22 laadpalen voor 32 wagens in de gemeente, maar daar komen er op termijn dus heel wat bij.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.