Uber-chauffeurs Brussel, Zuidtstaion

Uberchauffeurs willen minder commissie betalen

Beeld: ProMedia / Matthias Vanheerentals

De Uberchauffeurs in Brussel vinden de commissie die ze aan Uber moeten betalen niet langer vol te houden. “We moeten 25 procent commissie betalen op onze ritten en dat vinden we onleefbaar”, klinkt het eenduidig.

In een zijstraat van het Brusselse Zuidstation, het grootste en belangrijkste internationale treinstation van het land, staan diverse Uberchauffeurs met blinkende en zeer dure wagens te wachten op klanten.Tevergeefs zo lijkt het, want veel klanten zijn er niet. “We zien vaak dat zelfstandigen 30 tot 60 euro per dag verdienen. Ikzelf wacht hier nu al zeven uur en heb amper 50 euro verdiend. Hoe lang hou je dat vol? De situatie lijkt wel hopeloos”, zegt één van hen.

Van het weinige geld dat ze dan verdienen, moeten ze nog eens 25 procent afgeven aan Uber. Betaling van deze commissie is vereist om van het softwareplatform te mogen gebruik te maken. “We willen de commissie verlagen naar 15 of 10 procent. We maken enkel gebruik van hun platform. Zij verdienen geld, terwijl wij al de risico’s, het gevaar en de kosten op ons nemen. Het is onaanvaardbaar. Het leven van onze families is in gevaar.”

Dure wagen

Met veel trots tonen de Uber-chauffeurs hun blinkende wagens, waaronder veel Mercedessen en BMW’s. Het gaat over aanschafprijzen die oplopen tot 100.000 euro, zonder dat er veel garanties zijn op werk. “Die auto’s betaalden we zelf. We hebben zware kredieten afgesloten. En dan moeten we nog eens onze licentie betalen”, zo wordt er geklaagd.

“We betalen veel belastingen, zoals sociale zekerheid. We maken zeer veel kosten voor onze brandstof. We werken wel voor Uber, maar we blijven wel zelfstandige. Ze doen niets. Er is geen interesse in onze situatie. Onze dramatisch lage omzet heeft geen impact op Uber. En dat terwijl wij gezinnen te onderhouden hebben. We zijn met zevenhonderd Uber-chauffeurs in Brussel. Dat is niet langer leefbaar,” vertelt een chauffeur.

De taxirijders geven ook de Brusselse parlementsleden een veeg uit de pan. “Want ze doen niets. Er is wel een nieuw Brussels taxidecreet dat gaat uitkomen, maar er gebeurt niets.”

Uber is op diverse manieren benaderd voor een reactie, zonder resultaat.

Onderwerpen: ,

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.