Taxistandplaats station Antwerpen

‘Situatie taxichauffeurs Antwerpen onhoudbaar’

taxi-standplaats aan, het centraal station van Antwerpen

Zelfstandige taxichauffeurs willen dat de stad Antwerpen hulp biedt, want de situatie waarin zij werken wordt onhoudbaar. Op maandag 24 februari heeft een tiental van hen overleg met schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). TaxiPro sprak met één van de ontevreden chauffeurs.

De zelfstandige taxichauffeurs in Antwerpen zitten met veel frustraties. Jurgen, een zelfstandige taxichauffeur met vijftien jaar ervaring in Antwerpen, legt het probleem uit. Volgens hem zorgt het nieuwe taxidecreet in combinatie van het lokale beleid van de stad Antwerpen voor een nakende taxioorlog.

De situatie zoals vandaag zag Jurgen nooit eerder. “Van overal komen taxi’s. Het probleem is dat de stad Antwerpen onze taxistandplaatsen, bijvoorbeeld aan het Centraal station, Berchem-station, Groenplaats en Astridplein, eigenlijk niet erkent als taxistandplaats. Het zijn gewoon parkeerplaatsen, waar taxichauffeurs jarenlang veel voor betalen. Maar iedereen kan er parkeren. We hebben jaren gevochten om onze plaatsen te houden en nu kan iedereen hier parkeren.”

‘Iedereen kan hier taxi komen rijden’

De stad Antwerpen is de enige stad in Vlaanderen waar andere taxi’s uit Vlaanderen geen toelating nodig hebben om op de taxistandplaatsen te komen, benadrukt Jurgen. “Ze laten het open. Iedereen kan hier taxi komen rijden. Dit kan niet door de beugel. Het moet terug dicht. In andere steden heb je wél een toelating nodig.”

En dat gebeurt ook, zo laat hij ons zien op allerhande foto’s. “We hebben ook last van ronselaars die parkeren op onze plaatsen. Op onze standplaatsen parkeren taxi’s uit Brasschaat, Beveren, Mechelen, Lier en Wommelgem. Het ergste is dat die prijzen verschillen van de onze, wat dan tot discussie zorgt. In een café is er eens een zwaar gevecht uitgebroken tussen een taxichauffeur uit Beveren en enkele klanten omdat de prijzen veel te hoog zouden liggen.”

“Te pas en te onpas komen ook gewone mensen parkeren op onze plaatsen, waardoor we minder plaats hebben”, zegt Jurgen. “Onze taxistandplaatsen staan al vol. We zitten nu al met wachttijden tot twee uur. Er gaat een taxioorlog komen. Ik voorspel veel faillissementen.”

Examen

Jurgen heeft nog enkele tips voor de stad Antwerpen. “We hebben allemaal een taxi-examen moeten doen en zijn ambassadeurs van de stad. Maar met het nieuwe decreet is niet meer nodig. Er moet ook een nieuw brevet, een degelijke opleiding en opnieuw een taxi-examen komen. Daar moet de wegenkennis en de gebouwenkennis getest worden.”

Jurgen heeft daar redenen voor. “Omdat je met een app niets bent in Antwerpen. Het zal je niet lukken om vanaf het station naar de Grote Markt te rijden. Veel taxi’s met apps geraken niet op hun bestemming door werken, omdat de straten doodlopen en ze rijden hopeloos verloren. Je hebt echt een opleiding nodig om hier te rijden.”

Stewards

Aan het centraal station moet de stad Antwerpen ook zélf stewards inzetten, vindt Jurgen. “Zo komt er meer begeleiding. Dat zou ons imago ook opkrikken. Nu worden stewards ingezet door een onafhankelijk orgaan, zijnde de arbitragecommissie taxi onder het wakende oog van voorzitter August Janssens.”

Jurgen pleit verder nog voor een taxisluis aan het centraal station. “Dat moet mensen vlotter laten aanschuiven. De stad Antwerpen moet verder initiatieven nemen voor de elektrische taxi, zoals het plaatsen van laadpalen. Schepen Koen Kennis moet op dat vlak initiatieven nemen en niet alles afschuiven op het nieuwe taxidecreet.”

De woordvoerder van schepen Koen Kennis (N-VA) bevestigt dat er inderdaad een overleg met de taxisector gepland staat. Na de vergadering belooft de woordvoerder om een reactie te geven.

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

2 reacties op “‘Situatie taxichauffeurs Antwerpen onhoudbaar’”

Dimi Moyaert|21.02.20|23:20

Het idee om alle taxi’s elektrisch te laten rijden is nu nog niet haalbaar. Tijdens 1 goede Schrift(10 a 12 u) tijd 1 taxi 400 tot 600 kmen dan word er bv bij grote bedrijven binne. De 30 minuten een andere chauffeur op dat voertuig gezet. En dat terwijl een goede elektrischewagen 400 a500km kan rijden en 1 a 3 uur nodig heeft om 100% op te laden.
Wat met een rit Antwerpen Parijs dan dan he die persoon toch niet verplichten om 3uur rust te nemen wie gaat die tijd betalen

Jurgen Brahim Vander Vliet|24.02.20|18:22

Wees realist je gaat in Antwerpen weinig chauffeurs 400 km laten rijden hoor. En de ritten Parijs liggen ook niet elke dag voor de voeten. Met alle respect.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.