‘Interesse voor automatisering groeit sterk in taximarkt’

Beeld Cabman

Sinds het nieuwe taxidecreet van kracht is, tonen Vlaamse taxibedrijven meer belangstelling voor automatisering. Dat merken ze bij Cabman, een Nederlandse softwarespecialist die een totaaloplossing aanbiedt voor het registreren van rittengegevens.

Er is een verandering gaande in de Vlaamse taxiwereld, merkt Sophie De Kok van Cabman, een bedrijf dat al jaren actief is in Vlaanderen. “We weten goed wat er speelt op de Vlaamse markt. We zien dat taxiondernemers bezig zijn met automatisatie. Met onze producten willen we zowel de chauffeur als de onderneming op weg helpen en het hen zo makkelijk mogelijk maken.”

Dit jaar zet het Nederlandse bedrijf fors in op de Cabman BCT. “Het is een vrij compleet product, ideaal voor grote en kleine bedrijven,” zegt De Kok. “De boordcomputer zorgt ervoor dat de chauffeur veel vlotter kan communiceren met de centrale om ritten te ontvangen. De klant moet hiervoor wel datacommunicatie hebben. Die is niet standaard inbegrepen.”

Taximeter

In de BCT zit een volledig geïntegreerde en gecertificeerde taximeter, zoals volgens het taxidecreet voorgeschreven. “Een aparte taximeter is niet nodig. De rittengegevens worden geregistreerd. Je kan er ook eenvoudig de mobiele betaalterminal van myPOS en een thermische printer aan koppelen. De printbon voldoet aan alle wettelijke eisen.” Het apparaat zit mooi opgeborgen in een kastje.

Bij een aanschaf van een BCT krijgt de gebruiker automatisch toegang tot de online portal Cabman Data. Deze toepassing biedt een overzicht van alle ritten en diensten. Men kan de actuele status van zijn voertuigen bekijken door middel van track and trace en via een full-screen kaartweergave volgen.

Cabman Centrale

Voor bedrijven met meer dan vijftien voertuigen die met een vaste planning werken, is er de planningssoftware Cabman Centrale. “Hiermee kan de centralist ritten sturen naar de BCT. Er kunnen ook extra boodschappen aan de chauffeur worden toegevoegd, zoals dichter bij de deur parkeren omdat de passagier bijvoorbeeld slecht ter been is of in een rolstoel zit.”

Cabman is al jaren actief op de Vlaamse markt. In 2014 trokken het bedrijf naar de Vlaamse markt met Cabman CS, de voorloper van de huidige BCT. “We hebben de afgelopen jaren al tientallen vervoerders in België geholpen met automatisatie”, vertelt De Kok. “We beschikken ondertussen over twee inbouwpartners in Vlaanderen en een drietal aan de Nederlandse grens. Onze producten zijn goed voorbereid op de Vlaamse markt omdat we al veel ervaring in Nederland op deden. In Nederland is de Cabman BCT al in 30.000 voertuigen ingebouwd. Onze producten draaien er al jaren.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

1 reactie op “‘Interesse voor automatisering groeit sterk in taximarkt’”

Tjeerd Warring|25.02.20|12:08

Zijn/kan/komt het dat adressen ook door te sturen zijn naar de Tom Tom /navigatiesysteem ?
Dan ook gelijk zo als je werkgever het wil. ( kortste / snelste route )

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.