Stationsplein Aalst

Pakjesvervoer biedt kansen voor taxisector

Foto: ProMedia / Matthias Vanheerentals

Taxi’s worden meer en meer ingezet om pakjes te vervoeren. Roel Gevaers en Ivan Cardenas van de Universiteit Antwerpen zien op dat gebied goede mogelijkheden voor de taxisector, die op zijn beurt weer kan bijdragen aan de verduurzaming van het transport.

Door de coronacrisis zitten veel taxichauffeurs zonder werk, maar worden er wel steeds meer pakjes verstuurd. En blijkbaar worden taxi’s in toenemende mate ingezet om ze af te leveren. Roel Gevaers, professor Transporteconomie & e-commerce logistiek aan de UAntwerpen en aan de Antwerp Management School, ondervond het aan den lijve. “Toen ik recent een bureaustoel bestelde, is die per taxichauffeur bij mij thuis geleverd.”

Zeer kleine distributiecentra, ook wel microhubs genoemd, kunnen voor de taxisector veel opportuniteiten bieden. “We denken dat ze een potentiële markt kunnen betekenen”, zegt Gevaers. “Taxi’s hebben overdag wel een paar rustige momenten. Ze hebben ‘down time-momenten’ of ‘off-peak-momenten’. Op de momenten dat ze het rustig hebben, kunnen ze pakjes in distributiecentra ophalen en gaan afleveren. Ze zijn zeer geschikt voor de ‘last mile’ van de levering. Nadien kunnen ze weer klanten gaan vervoeren.”

Positieve impact op milieu

De professor ziet veel mogelijkheden om pakjesstromen en passagiersstromen te mixen. Meer taxi’s inzetten om pakjes te vervoeren, kan mogelijk ook een positieve impact op het milieu hebben. “De nieuwe taxivoertuigen vaak ook veel milieuvriendelijker dan de bestelwagens waarmee koerierdiensten de baan op gaan”, zegt Gevaers. “Sommige taxi’s hebben zelfs hybride of elektrische motoren, terwijl dat voor de bestelwagens van de pakjesdiensten niet altijd het geval is.”

Uit onderzoek blijkt dat de klassieke pakjesindustrie – waarbij de pakjes vanuit depots ver buiten de stad met grote bestelwagens naar de klant worden gereden – stilaan aan het wijzigen is. “De complexiteit en de ecologie beginnen meer te spelen”, zegt Yvan Cardenas, doctor-assistant Transporteconomie & stedelijke logistiek aan de UAntwerpen. “Klanten willen hun pakjes op bepaalde tijdstippen ontvangen. Ze willen hun pakje binnen één of enkele uren geleverd zien worden, zoals bij een take-away-maaltijd. Dat kan je niet doen vanuit een depot, ver buiten de stad. Daar kunnen de taxichauffeurs met hun propere motoren op inspelen.”

Samenwerken met app

Volgens Cardenas kunnen de taxichauffeurs perfect samenwerken met microhubs. “Ze zouden zich kunnen aanmelden met een app op een samenwerkingsplatform. Dan kunnen ze laten weten van welk uur tot welk uur ze beschikbaar zijn om pakjes te vervoeren. Het zou zelfs zo ver kunnen gaan dat als een taxichauffeur in de buurt van een microhub een klant gaat afzetten, hij automatisch nog even naar daar wordt gestuurd om een pakje te komen ophalen. Er zou een systeem moeten komen dat permanent balanceert tussen de vraag en het aanbod van de pakjes. Dat zou dan gemixt kunnen worden met klassieke pakjesbedrijven, fietskoeriers en dus ook taxi’s.”

Auteur: Matthias Vanheerentals

Matthias Vanheerentals is freelance redacteur van TaxiPro.be.

3 reacties op “Pakjesvervoer biedt kansen voor taxisector”

Gert Delbon|20.05.20|11:03

Het is bij wet niet toegestaan om een taxivoertuig te gebruiken als pakjesdienst.
Gemeentelijke vergunningen worden uitgeschreven voor reguliere taxi’s en/of VVB (huidige regelgeving). Deze voertuigen mogen slecht ingezet worden om personen te vervoeren. Het BTW-tarief ligt ook anders 6% (personen), voor goederen zal die doorgaans 21% zijn.
Wil men als bedrijf deze diensten toch aanbieden zal dit met een ander voertuig moeten gebeuren dan de taxi’s.

Gert Delbon|20.05.20|11:03

en nog…
Bij het inschrijven van een nieuw voertuig voor taxi of verhuur voertuig met bestuurder (VVB) moet er ook geen wegentax betaald worden, daar waar een voertuig voor pakjesdienst dit wel zal moeten betalen.

Loose Bart|25.05.20|16:34

Dit klopt volledig Gert Delbon dus is dit weer zand in de mensen hun ogen strooien maar natuurlijk praat hij over TAXI’S en niet VVB-ers waar de wetgeving hetzelfde is maar ja is zoals de professionele diesel Taxi’s wel en VVB-ers NIET

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.