Ken De Wever

Verhuurbedrijf luxewagens begint taxiservice

Waar de coronacrisis een kaalslag in de taxibranche veroorzaakt, is het dorp Hever in Vlaams-Brabant juist een taxibedrijf rijker. Het gaat om het bedrijf Taksie, onderdeel van Y-Drive, het huurwagenbedrijf van Ken De Wever.

Taksie vormt eigenlijk een uitbreiding van het bestaande dienstenpakket dat door corona hevig verlieslijdend is, nuanceert De Wever. Met Y-Drive richt hij zich al jaren op luxetransport voor evenementen, trouwerijen en ook bedrijfsverkeer. Door corona ligt de evenmentensector echter nagenoeg stil en ook trouwfeesten worden minder uitbundig gevierd. “Trouwerijen waar ik normaal vijf auto’s inzette, bestellen nu nog maar één wagen”, zegt de ondernemer tegen TaxiPro. Hij schat dat zijn inkomsten wel met 90 procent gedaald zijn.

In reactie op deze dalende omzet heeft De Wever het concept Taksie in het leven geroepen, waarmee hij zich op de lokale markt van particulieren richt. Ouderwets taxiwerk dus. Naar de luchthaven, of naar een restaurant of hotel in de buurtgemeenten zoals Zemst, Mechelen, Keerbergen, Kampenhout en Haacht. “Doordat ik over een nieuwe vergunning beschik, en niet meer met de VVB-vergunning werk, mag ik ook kortere ritten uitvoeren. Het taxiwerk vormt een extraatje om deze moeilijke tijd te overbruggen”, legt hij uit.

Nieuwe taxi komt ongelegen

De Wever heeft net als andere taxiondernemingen moeite het hoofd boven water te houden en zegt een beroep te doen op de winst die hij de afgelopen jaren opzij legde. “Gelukkig werkte ik op advies van mijn boekhouder altijd met onderaannemers, waardoor we tenminste geen loonkosten aan derden hebben. Onze eigen loonkosten lopen wel door, terwijl wij ons als zelfstandigen niet in tijdelijke werkloosheid kunnen zetten. Bedrijven met chauffeurs in dienst kunnen dat wel doen.”

Kort voor corona zag de wereld er nog anders uit en plaatste De Wever een bestelling bij Mercedes. “Deze auto is vorige week binnengekomen bij de dealer, maar ik heb gevraagd of ze mee aan een oplossing willen denken. Een nieuwe auto in exploitatie nemen, zou financieel zeer zwaar vallen”, zegt de ondernemer. Hij heeft tot op heden geen reactie ontvangen van de Mercedesdealer.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.