Confidential Driving

Taxibedrijf gaat van start in coronatijdperk

Foto: Facebook Confidential Driving in overleg met ondernemer

Dennis Van Thillo is midden in het coronatijdperk een taxibedrijf begonnen. Confidential Driving richt zich met name op zakelijk vervoer en luchthavenvervoer. De plannen voor het taxibedrijf in Zoersel werden al eerder gesmeed en de auto’s werden twee maanden geleden afgeleverd. De vergunningen zijn sinds een week binnen.

Het is niet het beste moment om een bedrijf te starten, beaamt de ondernemer. En ook het marktsegment – luchthavenvervoer, evenementen en directievervoer– ligt niet voor de hand. Maar Van Thillo loopt al jaren mee in de taxisector en spreekt van een ‘ingecalculeerd risico’. “Je bent ondernemer en daarbij horen risico’s. De angst om te falen moet niet de overhand mag krijgen. Doordat ik al jaren in het vak zit heb ik een groot netwerk en bovendien heb ik een gezin te onderhouden.”

Van Thillo runde voorheen taxibedrijf VIP Driving in Zoersel samen met een aantal zakelijke relaties. De partners gingen vorig jaar uit elkaar. De ondernemer kan voor zijn toekomstig cliënteel uit dit netwerk putten.

Vergunning net binnen

Confidential Driving is van start gegaan met vier auto’s: drie Toyota’s PROACE en een Peugeot Traveller Business VIP die is ingericht met een tafel, waardoor zakenlieden onderweg de mogelijkheid hebben om door te werken. De wagens werden twee maanden geleden aangeleverd en zijn recent in gebruik genomen, vertelt Van Thillo. “Door corona en doordat overheidsinstanties tijdens de vakantie gesloten waren, heb ik de vergunningen pas vorige week ontvangen.”

Zakenlieden uit het Antwerpse zijn vooralsnog het belangrijk cliënteel. “Wij vervoeren diamantairs, managers van petrochemische bedrijven, enzovoorts.” Doordat veel vergaderingen digitaal worden afgewerkt, is ook deze markt niet wat het geweest is. “Maar het is vooralsnog onze belangrijkste inkomstenbron. Gelukkig zijn er nog steeds ondernemers die naar een vergadering moeten of op restaurant gaan”, verzucht hij.
De andere beoogde activiteiten staan vooralsnog op een nog lager pitje. “Luchthavenvervoer bedraagt nog minder dan 10 procent van wat het zou moeten zijn en ook de eventsector ligt nagenoeg stil.”

Slechte inkomsten en hoge kosten

Doordat de ondernemer flexibele contracten heeft met zijn drie parttime medewerkers, kan hij de kosten beperkt houden. Toch staan er een aantal behoorlijke kostenposten voor de deur. “Volgende week worden er kastjes in onze auto’s geïnstalleerd, die per 1 november contact leggen met een databank van de overheid. Dit is verplicht volgens het nieuwe taxidecreet”, vertelt hij.

Alhoewel Van Thillo deze maatregel toejuicht om zo het aantal zwartrijders in de sector te beperken, komt de investering op het moment erg ongelegen. “Door de coronacrisis liggen de inkomsten veel lager, maar we moeten wel een kastje installeren tegen een kost van meer dan 2.000 euro.” Hij pleit er dan ook voor om een overgangsmaatregelen in te voeren voor deze verplichting. “En misschien ga ik deze kastjes de eerste maanden gewoon huren.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.