VHF

Uitdijend VHF-taxi komt moeilijk aan taxichauffeurs

Wie denkt dat door de coronacrisis de werkloze chauffeurs voor het oprapen liggen, heeft het flink mis. VHF-taxi uit Brasschaat is al enkele weken op zoek naar nieuwe taxichauffeurs om een uitbreiding van haar activiteiten mogelijk te maken.

De invoering van de bestuurderspas heeft de zoektocht naar geschikte taxichauffeurs bemoeilijkt, vertelt Steven Van Hoof, zaakvoerder van VHF-taxi. “Door de bestuurderspas zijn er nog meer formaliteiten af te handelen, waardoor het wel tot zes of zeven weken duurt voordat een kandidaat na sollicitatie in de taxi plaats kan nemen.”

Geen ervaren chauffeurs

Alhoewel de corona een kaakslag betekende voor de Belgische taxibranche en bedrijven een groot gedeelte van hun personeel op tijdelijke werkloosheid hebben gezet, is het aantal vrije, ervaren chauffeurs op de vingers van een hand te tellen. “De meeste chauffeurs blijven liever onder contract staan, al zitten zij momenteel in het systeem van tijdelijke werkloosheid”, zegt Van Hoof.

De ondernemer verwacht dat deze situatie in januari verandert, als veel taxibedrijven niet langer het hoofd boven water kunnen houden en chauffeurs op straat belanden. De bestaande steunmaatregelen brengen wel enige ademruimte in de taxisector, maar volstaan vaak niet om de vaste kosten te compenseren.

Tesla’s troef bij uitbreiding

Ook de bedrijfsresultaten van VHF hebben een flinke deuk opgelopen door de coronacrisis. Voor Van Hoof is dit echter reden om een tandje bij te schakelen. Het taxibedrijf, dat 21 voertuigen exploiteert,  heeft besloten haar werkterrein te vergroten en is hiervoor op zoek naar nieuw personeel. “We doen nu het gebied ten noorden van de stad Antwerpen tot de Nederlandse grens. Binnenkort willen we de grote ring rondom Antwerpen bedienen. Op deze manier willen we coronaschade compenseren.”

De ondernemer realiseert zich dat in andere plaatsen hevige concurrentie te verwachten is van de gevestigde taxi-orde. Het bedrijf uit Brasschaat heeft echter een aantal belangrijke troeven in handen. Het heeft namelijk de beschikking over elf Tesla’s. De elektrische auto’s, die aan het standaard tarief besteld kunnen worden, zijn erg in trek bij de klanten.

Activiteitsgraad neemt toe

Terwijl corona de ontwikkeling van het bedrijf enigszins afremt, zitten de activiteiten de laatste twee weken weer in de lift, vertelt Van Hoof. “De activiteitsgraad is inmiddels opgelopen tot zo’n zestig procent. Dit heeft onder andere te maken gehad met het begin van de scholen en ook het bedrijfsleven loopt weer enigszins normaal. Daarnaast zie je dat mensen coronamoe zijn en sommige zaken, zoals uitgestelde afspraken in het ziekenhuis, ook gewoon door moeten gaan. Dit wordt nu ingehaald.“

Zo kan corona op termijn een impuls betekenen voor de groei van VHF. De uit nood geboren uitbreiding naar andere werkgebieden, kan bij een normalisering van de activiteitsgraad resulteren in bedrijfsgroei. “Dat is wel de bedoeling”, besluit Van Hoof.

Grensverkeer flink afgenomen

Met haar standplaats Brasschaat, aan de grens met Nederland, voert VHF-taxi behoorlijk wat grensoverschrijdende ritten uit. Van Hoof schat het grensverkeer op 10 procent in het precorona tijdperk. “Dit waren vooral ook ritten naar de horeca in Breda en de luchthavens in Amsterdam en Eindhoven. Deze opdrachten zijn grotendeels weggevallen. Het aandeel grensverkeer ligt nu misschien nog op 5 procent.”

Doordat het bedrijf gekend is om zijn internationale ritten, wordt het momenteel vaak benaderd door potentiële klanten met vragen rondom de toegankelijkheid van Nederlandse zones. Zo werd Zuid- en Noord-Holland recentelijk weer tot rode zones uitgeroepen in België. “Wij volgen het dagelijks op, maar het is niet altijd eenvoudig”, vertelt Van Hoof. “Wij adviseren de klant, maar de eindverantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij henzelf.”

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.