Tesla VHF

Elektrificering taxivloot VHF vertraagd door coronacrisis

VHF-Taxi uit Brasschaat heeft het volledig elektrificeren van haar wagenpark een half jaar uitgesteld vanwege de coronacrisis. Eind volgend jaar wil het taxibedrijf alsnog opschalen van de huidige elf elektrische auto’s naar 21 exemplaren.

“Door corona hebben veel auto’s een half jaar stilgestaan, waardoor ze nu later vervangen moeten worden”, verklaart Steven Van Hoof, zaakvoerder van VHF-Taxi,  het uitstel. Hij vertelt hoe de elektrificering van het wagenpark 3,5 jaar geleden de nodige uitdagingen met zich meebracht. Zo moesten de chauffeurs en dispatchers wennen aan de beperkte range van 350 kilometer van de taxi’s. “Dat was bijvoorbeeld lastig als de chauffeur al vijf uur gewerkt had en er nog een lange rit besteld was waarvoor de auto weer opgeladen moest worden.”

Met de nodige technische verbeteringen is het bereik de afgelopen tijd flink toegenomen en kan een opgeladen Tesla ruim 500 kilometer dienst doen. “De elektrische auto’s bevallen enorm en iedereen is eraan gewend”, vertelt Van Hoof. “Niet alleen ben ik zelf een grote voorstander van elektrische auto’s, ook de klanten kunnen het enorm waarderen. Mensen zitten er graag in en vragen er bij de bestelling speciaal naar.”

Tesla gaat langer mee als taxi

Alhoewel de Tesla’s een stuk duurder in de aanschaf zijn dan auto’s op brandstof, hoopt Van Hoof uiteindelijk een betere rentabiliteit te scoren. Zo gaan de elektrische auto’s als taxi een jaar langer mee dan de auto’s met een verbrandingsmotor, vijf tegen vier jaar. Veel zal echter afhangen van de restwaarde van de Tesla. ‘’Op dit moment is de prijs voor een tweedehands Tesla goed en zou de som voor ons positief uitpakken. Maar er komen veel nieuwe elektrische modellen op de markt waardoor de restwaarde wel eens zou kunnen zakken”, legt hij uit.

Vijf auto’s staan nog stil

Corona sloeg een behoorlijke deuk in de activiteiten van VHF-Taxi, maar het taxibedrijf ziet het aantal ritten de laatste twee weken weer toenemen en draait momenteel op zo’n zestig procent van haar normale capaciteit. “Alle chauffeurs zijn inmiddels terug aan het werk, maar vijf auto’s, met een verbrandingsmotor, staan momenteel nog stil”, vertelt Van Hoof.

Ondanks dat het bedrijf momenteel rode cijfers schrijft, is Van Hoof vastberaden de vernieuwing van het wagenpark voor eind 2021 te voltooien. “Wij willen naar 100 procent elektrisch.” Grote kans dat op de oprit van het bedrijf ook een elektrische bus zal staan. “Wij kijken erg uit naar de introductie van de Mercedes eVito Tourer, de eerste elektrische personenbus”, aldus de ondernemer.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.