Gunther Ghyssels, Get Driven

Belgische ondernemer rolt concept met privéchauffeur uit in Engeland

Foto: Get Driven

Gunther Ghyssels, die met zijn bedrijf Get Driven zakenlui rondrijdt in hun eigen auto, is zijn concept aan het uitrollen in Engeland. TaxiPro sprak met de jonge ondernemer, die tot de coronacrisis een groei van 800 procent noteerde in drie jaar.

In Nederland is het idee al wijdverspreid: zakenlui rondrijden in hun eigen auto tijdens business trips. “In België bestond het nog nauwelijks”, vertelt Gunther Ghyssels. Het idee van Get Driven kreeg vorm in zijn studententijd. “Ik had een aantal contacten, vooral in het Antwerpse, die ik buiten studietijd om rondreed in hun eigen auto.”

Kosten aftrekbaar

In 2016 besloot de jonge ondernemer zijn studentenjob te vercommercialiseren: Get Driven, met hoofdkantoor in Kortrijk, was geboren. “Wij houden ons vooral bezig met macromobiliteit en vervoeren vooral zakenlui die een afspraak hebben. Door een privéchauffeur in te huren kunnen zij hun reistijd gebruiken om te werken. De gemiddelde rittijd is zeven uur”, zegt hij.

Voor de CEO’s is het concept om nog een andere reden interessant: “De kosten zijn volledig aftrekbaar. Bij een taxirit is dat maar vijftig procent”, vertelt Gunther. Een tweede doelgroep zijn mensen die ver op restaurant gaan en alcohol willen gebruiken.

600 chauffeurs in dienst

Na de start van het bedrijf ging het snel. Get Driven sloot 2019 af met een omzet van 1,7 miljoen euro. “We hadden toen 600 freelance chauffeurs in dienst.” De chauffeurs van Get Driven zijn in hoofdzaak studenten. Zij moeten twee jaar hun rijbewijs hebben en worden gescreend en opgeleid door het bedrijf.”

Door de sterke groei was Get Driven ook bezig aan een intrede op de Duitse markt, waar het privéchauffeur-concept nauwelijks nog bestaat. Er kwam een vestiging in Berlijn en er werd geld geïnvesteerd in research en een opleidingstraject. Recent opende een kantoor in de UK, waar momenteel volop marktonderzoek gedaan wordt.

Op de rem zetten

De ontwikkeling van het bedrijf liep door corona echter flinke deuken op. “De eerste acht weken na de lockdown hadden we nul inkomsten”, vertelt Gunther, die op kantoor zeven mensen op de loonlijst heeft staan, waaronder vijf softwarespecialisten die zich bezighouden met de app van het bedrijf.

Op de introductie in Duitsland werd tijdelijk de rem gezet. “We willen even de ontwikkeling van corona afwachten, voordat we ons marketingbudget opsouperen.”

De markt bestormen

In België ging herstel van de business de laatste maanden de goede kant op en werd afgelopen maand een omzet van 140.000 euro gedraaid. “September was de eerste maand sinds maart met een positieve cashflow”, zegt Gunther, die de opflakkering van het coronavirus met lede ogen aanziet.

Hij is er niettemin van overtuigd dat de terugval in opdrachten van tijdelijke duur is. Als er een vaccin is tegen het coronavirus en het dagelijkse leven normaliseert, wil Get Driven de markt bestormen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, waar volgens het bedrijf veel omzet te behalen is.

Door de impact van corona en de teruglopende inkomsten zal het bedrijfsresultaat dit jaar negatief uitpakken, alhoewel door het inschakelen van freelance chauffeurs de vaste kosten beperkt blijven. “Maar er gaat heel veel geld zitten in een marketingcampagne”, benadrukt Gunther, die momenteel in gesprek is met investeerders om marketingkapitaal bij te tanken.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.