Uber (foto: Uber)

Teleurstelling over komst Uber ‘bovenop coronacrisis’

Foto: perskit Uber

Uber is inmiddels gestart met haar activiteiten in de steden Gent, Antwerpen en Leuven. De concurrentie van het Amerikaanse platform valt samen met coronacrisis die de taxisector zwaar treft. “Dit kon de sector missen als kiespijn.”

Aan het woord is Koen Van Oorschot, voorzitter van de Antwerpse taxifederatie en tevens zaakvoerder van Antwerp-Tax, het grootste Antwerpse taxibedrijf. Hij is hevig teleurgesteld in de opstelling van de Vlaamse overheid en gemeentebesturen. “Minister Jan Jambon heeft vorige week nog opgeroepen tot burgersolidariteit en lokale bedrijven te steunen in plaats van Amerikaanse en Franse platformen. Nu wordt in de taxisector juist het tegenovergestelde gedaan.”

‘Kom naar Vlaanderen’

Van Oorschot refereert hiermee ook aan een oproep die enige tijd geleden gedaan is aan Uber door de gemeentes Gent, Antwerpen en Leuven, in samenwerking met Bond Beter Leefmilieu. “Toen heeft men Uber opgeroepen om met haar ‘groene wagenpark’ naar Antwerpen te komen.”

De bestuurder wijst erop dat de komst van Uber niet onverwacht is. “Het is in 2014 al aangekondigd en afgelopen jaar is met de introductie van het nieuwe taxidecreet de weg geëffend voor de introductie.” Van Oorschot refereert aan de regularisatie van de taximarkt, waarbij tarieven zijn vrijgegeven en ook het taxiquotum is opgeheven.

Mogelijke dumping

De taxisector in Vlaanderen vreest oneerlijke concurrentie. “Ze gaan waarschijnlijk met dumpingprijzen de concurrentie uit de markt concurreren en als er niemand meer over is, zullen ze de prijzen opvoeren”, aldus Van Oorschot. “En het is maar de vraag of ze zich aan de Vlaamse regels gaan houden en zich conformeren aan de sociale regelgeving.”

Ook taxifederatie GTL, dat APTU zegt te steunen in haar argumentatie, heeft vraagtekens. “Het Vlaamse taxidecreet werd op maat voor Uber geschreven. Toch zijn we benieuwd of ze dit naleven of toch liever omzeilen.” GTL wijst op de werkwijze van Uber in Zaventem, waar het net zoals in Brussel werkt met VVB-chauffeurs.

“Uber voert momenteel in Vlaanderen (Zaventem) en Brussel een oneerlijke concurrentie met de andere lokale taxi’s. Door bewust vervoerdiensten aan te bieden met 2.000 à 2.500 chauffeurs onder de verkeerde vergunning en de eisen niet na te leven”, aldus GTL. Momenteel loopt er in Brussel een rechtszaak waarbij de Brusselse taxifederatie FEBET deze werkwijze van Uber aan de kaak stelt. In december volgt hierover de definitieve uitspraak door de Brusselse rechter.

Tweede coronagolf

GTL en Van Oorschot wijzen ook op de timing. “Juist nu we in volle coronacrisis zitten hangt ons dit boven het hoofd”, vertelt Van Oorschot. Door de tweede lockdown, die deze week van kracht werd, is taxisector andermaal zwaar getroffen. “Juist toen we na de eerste golf weer wat aan het herstellen waren. Bedrijven werken weer aan 50, 60 en soms 70 procent.”

Over de huidige terugval kan de ondernemer vooralsnog geen uitspraken doen. “Daarvoor is het nog te vroeg. Maar wij hebben 70 procent van ons wagenpark aan de kant gezet en kennen eenzelfde percentage van tijdelijke werkloosheid.” Volgens de Antwerpenaar pakt de impact van de tweede coronagolf misschien nog wel erger uit. “Tijdens de eerste golf werd er nog nonchalant over gedaan. Ik merk nu dat mensen het nog ernstiger nemen en meer in huis blijven.” Hij pleit ook voor aanvullende steunmaatregelen om een bloedbad in de taxisector te voorkomen. “Je wilt ook voorkomen dat taxibedrijven helemaal de deur sluiten. Wij spelen een belangrijke rol in de Vlaamse mobiliteit.”

Lokaal onbekend

Toch is niet iedereen bevreesd voor de komst van Uber. Zelfstandig taxichauffeur Joeri Cools uit Gent denkt dat het nog jaren gaat duren voordat Uber voet aan de grond krijgt in Gent. “Gent is een kleine stad met relatief weinig toeristen. De inwoners van Gent kennen Uber nauwelijks en zullen er weinig gebruik van maken. Het zijn de toeristen die Uber kennen en van hun diensten gebruik maken. Wat dat betreft hebben Antwerpen en in mindere mate ook Leuven een groter probleem.”

Lees ook: Uber van start in Vlaamse taximarkt

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.