Uber

Moeizame start Uber in Vlaanderen door gebrek aan chauffeurs

Het Amerikaanse taxiplatform Uber is sinds deze week actief op de Vlaamse markt. Verschillende media besloten een proefrit te maken en signaleren aantrekkelijke prijzen, maar een gebrek aan chauffeurs om ritten uit te voeren.

‘Uber begin verovering van Vlaanderen met valse start.’ Zo begint de Standaard een artikel over de introductie van Uber. Het medium noteert interessante prijzen in de Uber-app, maar in de steden Gent en Leuven bleken er volgens de krant geen taxi’s beschikbaar. In Antwerpen reed maar een handjevol Uber-voertuigen. Een woordvoerder van Uber erkent tegenover De Standaard het probleem. “Toch hebben we er alle vertrouwen in dat het aanbod in de Vlaamse steden zal toenemen naarmate meer mensen in Vlaanderen de app gaan gebruiken.”

VRT Nieuws bezocht het station van Leuven en beschrijft dat taxichauffeurs door corona al weinig werk hebben. “Nu komt daar de concurrentie van Uber bij.” Ook de journalist van de nieuwszender merkt op de prijzen voor Uber veel goedkoper zijn dan die van de concurrent, maar wijst er ook op dat er geen taxi’s beschikbaar zijn.

Mislukte publiciteitsstunt

GTL-voorzitter Pierre Steenberghen, die deze tijd overuren maakt om de pers te woord te staan, spreekt van een mislukte publiciteitsstunt van Uber. “Uit berichten in de social media vernamen we dat dat er opgeroepen werd om Uberchauffeurs met VVB-vergunning van Wallonië of Brussel de Uber-diensten te laten aanbieden in Vlaanderen”, stelt hij.

Steenberghen vervolgt: “Geconfronteerd met negatieve (politieke) reacties uit het Antwerpse, heeft Uber gas teruggenomen en zouden ze nu enkel chauffeurs met een Vlaamse vergunning op pad sturen. Volgens de eerste signalen die we kregen, is het aanbod via de Uber-app momenteel nog zeer beperkt. Uber heeft momenteel slechts een zeer beperkt aantal aangesloten Vlaamse chauffeurs.”

Leeg terugrijden

Fernando Redondo van de Association Belge des Chauffeurs Limousine (ABCL), een vereniging van chauffeurs met een limousinevergunning, ontkent deze aantijgingen. Redondo, die ook 2.000 Uber-chauffeurs zegt te verdedigen, zegt dat Uber alleen op Vlaamse chauffeurs heeft gemikt. Hij spreekt van een gemiste kans. “Dat is niet in het belang van de klant en de chauffeur. Wat als ik vanuit Brussel een rit naar een plaats in Vlaanderen uitvoer. Moet ik dan leeg terug? We leven in één Europa en dan mogen onze chauffeurs nog niet eens in hun land vrijelijk werken.”

Rechtszaak over verbod

ABCL wijst erop dat de chauffeurs met een Waalse of Brusselse licentie staan te springen om Vlaanderen te bedienen. De activiteiten in Brussel staan momenteel op een laag pitje. Daarbij wachten de Uber-chauffeurs met spanning de rechtspraak van Brusselse beroepsrechter op 18 december af.

Uiterlijk die datum spreekt de rechtbank zich uit over de positie van Uber in de hoofdstad. De rechtszaak is het sluitstuk van een juridisch gevecht tussen de taxidienst en de Brusselse taxifederatie Febet, waarbij die laatste Uber ervan beschuldigt onterecht te werken met chauffeurs met VVB-vergunningen. Zo zou het kunnen dat de taxidienst dadelijk in Brussel verboden wordt en alleen in Vlaanderen actief is.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.