Uber-chauffeur

Uber weerlegt kritiek taxisector

Uber herkent zich niet in de kritiek vanuit de taxisector op de Vlaamse marktintroductie van het platform. Het bedrijf vindt zichzelf een aanvulling op de bestaande mobiliteitsinfrastructuur en zegt dat chauffeurs vrij zijn of wel of niet met hen te werken.

“Wij zijn naar Vlaanderen gekomen omdat we de vraag naar veilige en toegankelijke ritten hebben zien toenemen, waarmee er voor partnerchauffeurs door middel van de Uber-app een extra mogelijkheid is om aanvullende ritten te maken”, vertelt een woordvoerder van het bedrijf aan TaxiPro.

Uber was gevraagd om de kritiek te weerleggen die eerder Frank Moreels, voorzitter van de transport vakbond BTB, uitte in zijn blog voor TaxiPro. Moreels beschuldigt Uber onder andere van sociale dumping. “Het klopt dat Uber meestal goedkoper is dan de reguliere taxi, maar dat gaat wel ten koste van de chauffeur. In Frankrijk maakte Uber vorig jaar zelf bekend dat een gemiddelde Uber-chauffeur 45 uur per week werkt en 1.600 euro bruto verdient. Dat is 8,80 euro per uur. Wilt u voor die prijs aan de slag?”

Zelf bepalen

Uber antwoordt hierop dat taxichauffeurs vrij zijn om al dan niet voor het bedrijf te werken. “Partnerchauffeurs op ons platform bepalen daarbij zelf waar, wanneer, hoe vaak en hoelang ze online gaan.” Het benadrukt ook de transparantie naar de klant toe. “Klanten krijgen het tarief van de rit voorafgaand te zien via de app. Hierdoor zijn er geen verrassingen.” Het tarief is opgebouwd uit diverse elementen. Een rit met UberX vanuit bijvoorbeeld Antwerpen is opgebouwd uit een starttarief van 1 euro, 1,25 euro per kilometer, 30 cent per minuut en een minimumtarief van 6 euro.

Sommige taxichauffeurs zien Uber als een extra inkomstenbron. “Je kunt vanuit huis werken en inhaken als er een mooie opdracht voorbij komt”, vertelt de Gentse taxichauffeur Joeri Cools. Tegenstanders beweren echter dat Uber door zijn prijzensetting concurrenten uit de markt drukt. Zonder concurrentie heeft de onafhankelijke taxichauffeur de opdrachtgevers niet meer voor het kiezen en is hij afhankelijk van Uber. Door de ontwrichtende werking, waarbij Uber zich alleen richt op de grote steden, zou ook de mobiliteit op het platteland in gevaar komen, stellen critici.

Geen echte werkgever

Veel gehoord is ook de klacht dat Uber de dialoog met de chauffeurs uit de weg gaat. “Alles verloopt digitaal, een echte werkgever heb je dus niet. Een vakbond om verhaal bij te zoeken wordt door het bedrijf niet erkend”, aldus Moreels. Taxichauffeur Joeri Cools heeft zich op de app van Uber aangemeld als chauffeur, maar is tot op heden niet geaccepteerd. “Er staat ook nergens een nummer dat ik kan bellen voor navraag”, verzucht hij.

Op de Uber-website staat dat de wachttijd om je als chauffeur in te schrijven kan oplopen. “Op dit moment hebben we beperkte capaciteit om nieuwe partners te activeren. Er is momenteel een lange wachtlijst voor het activeren van je account.” Een aspirant-chauffeur moet minimaal 21 jaar zijn en minstens drie jaar zijn rijbewijs hebben.

TaxiPro wil graag in contact komen met chauffeurs die in Vlaanderen voor Uber rijden. Stuur daarvoor een bericht met contactinformatie naar redactie@taxipro.nl.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.