Coronacrisis en taxidecreet leveren garagist werk op

De crisis in de taxisector en de gefaseerde overschakeling op het vergunningensysteem onder het Vlaamse taxidecreet 2020 levert Varoco extra werk op. De Antwerpse garage is al decennia gekend als specialist in de taxibranche. TaxiPro bezocht het bedrijf.

“Wij hebben zo’n 1.300 taxi’s onder beheer”, vertelt Varoco-eigenaar Patrick Van Rompaey trots. De ondernemer heeft een paar uur tijd vrijgemaakt om ons te woord te staan. Terwijl hij in de bedrijfskeuken vertelt over de bedrijfsgeschiedenis, worden klanten aan balie ernaast bediend. De parkeerplaats van het bedrijf is gevuld met taxi-auto’s.

Taxi's op de parkeerplaats van taxigarage Varoco in Wommelgem
Taxi’s op de parkeerplaats van taxigarage Varoco in Wommelgem

Vergunning verlopen

“Momenteel doen we veel aanpassingen aan de software waardoor taxibedrijven de connectie kunnen maken met Chiron’, legt de zaakvoerder uit. Hij wijst door het raam naar een Mercedes E-Klasse die op de oprit staat. “Dat is de wagen van een Mechels taxibedrijf wiens vergunning op 21 december van dit jaar afloopt. Dan moet hij een nieuwe vergunning aanvragen en valt hij onder hij het taxidecreet 2020. Verbinding met de overheidsdatabase Chiron is dan verplicht.”

Informeren en advisering is een van de belangrijke taken van het taxibedrijf. “Veel taxiondernemers zijn de Nederlandse taal niet perfect machtig en hebben veel vragen over de wet- en regelgeving”, vult Dimas Van Rompaey, de zoon van Patrick, aan. “Zo helpen we ze ook met advies over de in te stellen kilometerprijs.”

Vader en zoon van Rompaey tussen de taxi's op hun bedrijf in Wommelgem
Vader en zoon van Rompaey tussen de taxi’s op hun bedrijf in Wommelgem

Tariefinstelling op afstand

Terwijl Patrick de administratie van het bedrijf voor zijn rekening neemt, verdeelt Dimas zijn tijd tussen de werkplaats en een programmeerruimte waar hij taxisoftware programmeert. Sommige van de klussen kunnen op afstand uitgevoerd worden. “We hebben net een verzoek van Taxi AGS uit Genk binnengekregen om een aantal nieuwe tariefsettingen te programmeren. Dimas gaat dat morgen doen en de software kan vervolgens op afstand ingelezen worden op de boordcomputer”, legt Patrick uit.

De 61-jarige ondernemer heeft de garage van zijn vader overgenomen en twee filialen aan het Antwerpse bedrijf toegevoegd. Zo is de familie nu ook actief in Heist-op-den-Berg en Leuven. “Maar de taxiwerkzaamheden zijn geconcentreerd in Wommelgem”, benadrukt Patrick. Klanten van over heel Vlaanderen, groot en klein, weten hun weg naar het taxibedrijf te vinden. Op de parkeerplaats vinden we bijvoorbeeld taxi’s van Antwerp Tax en DTM.

Eerste taximeter in euro’s

“DTM was onze eerste klant toen wij in 1996 de vaste distributeur werden voor Digitax in België”, herinnert Patrick zich. “En wij waren het eerste bedrijf met een taximeter, die de prijs in euro’s kon weergeven.” Anno 2020 is Digitax nog steeds het vaste merk van het Varoco, alhoewel de mogelijkheden wel uitgebreid zijn. Zo is de Digitax X1 nu sterk in opkomst. Patrick: “Hier zit onder andere een betaalsysteem aan verbonden en hiermee kunnen rekeningen ook opgesplitst worden.”


Deze laatste optie is ook interessant voor taxibedrijven die zich bezighouden met minder mobielen vervoer en die in opdracht van de mutualiteit rijden. “Een gedeelte van de recette gaat naar de mutualiteit voor betaling en de passagier moet een ander gedeelte voor zijn rekening nemen. Dat kan met de X1 perfect gedaan worden”, vertelt Dimas, die opgroeide tussen de taxi’s.

Oud VVB’ers als nieuwe klant

Door de aanpassing van het taxidecreet waardoor VVB-bedrijven en taxibedrijven onder dezelfde wetgeving vallen, heeft Varoco er ook nieuwe klanten bij. VVB bedrijven, die voordien hun gezicht niet lieten zien, komen nu naar Wommelgem voor de installatie van boordapparatuur waarmee ze verbinding met Chiron maken en waardoor ritprijzen niet langer op papier vastgelegd worden, maar in de boordcomputer.

Voor ondernemers die de boordcomputer niet in het zicht willen, is de Digitax F4 een goede oplossing. “Deze kan gecombineerd worden met een app waardoor de GSM als display kan dienen. Zodoende kan de boordcomputer wegwerkt worden in het handschoenenkastje en laat je bij politiecontrole je GSM zien”, vertelt Van Rompaey senior.

Meer voordelen dan nadelen

Veel van de VVB-klanten zijn aanvankelijk sceptisch over de nieuwe plicht. Vader en zoon Dimas Van Rompaey zien echter meer voordelen dan nadelen. “Meten is weten. Met de boordcomputer zijn alle parameters, tijd en afstand, zichtbaar. Nu gebeurt het vaak dat er vooral een prijs wordt afgesproken en de chauffeur niet betaald krijgt als hij de file staat. Door gebruik te maken van handige software, kan een eerlijke, transparante prijs bepaald worden”, aldus Dimas. “Bovendien kun je achteraf het traject reconstrueren als de passagier een klacht indient bij de centrale.”

Dankzij de Chiron plicht heeft Varoco de laatste tijd de handen vol. Tientallen auto’s werden inmiddels verbonden aan de overheidsdatabase en velen zullen er volgen, menen de ondernemers. “Door de coronacrisis hebben veel taxibedrijven een deel van hun autopark van de weg en uit de verzekering gehaald. Op het moment dat de crisis voorbij is en ze weer de weg op willen, zullen ze Chiron koppeling ook komen maken”, aldus Patrick. Varoco heeft verschillende boordcomputers die de link met Chiron kunnen maken.

Reflectie van taxibranche

De taxigarage is een perfecte reflectie van de taxisector. Wie een beeld wil krijgen van de activiteitsgraad in de sector, wet- en regelgeving en diversiteit aan taxiondernemingen, moet een dagje bij Varoco meelopen. Nieuwe regelgeving, Uber, de coronacrisis: alle onderwerpen komen voorbij. De laatste maanden heeft men veel meer uitbouw van boordcomputers moeten doen dan gebruikelijk.

Ook dit is symbolisch voor de sector op het moment: door de ingestorte markt geven veel ondernemers er de brui aan en verkopen hun auto. “Maar je ziet dat men de boordcomputer toch thuis achterhoudt”, besluit Patrick Van Rompaey. Als er betere tijden aanbreken, is men er snel weer klaar voor.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

1 reactie op “Coronacrisis en taxidecreet leveren garagist werk op”

Ton van Dalfsen|21.12.20|17:19

Mag je als nederlandse taxi België binnenrijden tijdens avondklok uren om een passagier op te halen of te brengen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.