Daklichten

Werk voor De Lijn nieuwjaarsgeschenk voor Taxi MNC en Airportservice Bart

Foto: ProMedia

Taxi MNC en Airportservice Bart zijn geselecteerd om begin volgend jaar belbusbegeleiding te doen voor De Lijn in Veurne. TaxiPro berichtte al over het proefproject, maar heeft nu ook de namen van de betrokken taxibedrijven achterhaald.

De uitgeselecteerde taxi’s gaan per 4 januari belbussen assisteren in de regio Veurne. Als alle belbusvoertuigen gereserveerd zijn, kunnen reizigers gebruik maken van een taxi. Zij betalen daarvoor dezelfde prijs als voor een busrit. Het betreft een proefproject met een looptijd van een jaar.

Taxi gebonden aan vaste uren

Taxi MNC, uit Koksijde, is blij verrast met de selectie. “Dat is een welkome klus in deze moeilijke tijd”, vertelt zaakvoerder Veerle Janssens. “Momenteel draaien we maar 30 procent van onze normale omzet en hebben we slechts werk voor een halve taxi.” Door het wegvallen van veel ritten rijdt de zaakvoerster nu samen met haar man. “Het personeel zit tijdelijk werkloos thuis”, vertelt ze.

Mogelijk dat een chauffeur voor de klus van De Lijn opgetrommeld moet worden. “Het werk is immers moeilijk te combineren met standaard taxiwerk, omdat je gebonden bent aan een vast uurrooster. Je taxi is in feite bevroren”, zegt Janssens. De precieze werkopzet is nog niet aan de taxibedrijven medegedeeld, maar zoals het er nu uitziet moeten taxi en chauffeur paraat staan op schooldagen tijdens de spitsmomenten van 07.00 tot 09.00 uur en tussen 15.30 en 18.30 uur.

Airportservice Bart verrast met nieuws

Ook voor Airportservice Bart uit Alveringem, dat zich toelegt op luchthavenvervoer, komt de opdracht als geroepen. “Wij hebben op het moment geen werk”, benadrukt een woordvoerder van het bedrjif, die verrast is met ons telefoontje. “Ik wist helemaal nog niet dat wij de klus mochten doen. Wij zijn daarvan nog niet op de hoogte gebracht.” Ook hij weet nog niet hoe de samenwerking er precies gaat uitzien.

In totaal hadden zo’n acht taxibedrijven zich opgegeven voor het project, maar de keuze van De Lijn viel dus op deze twee ondernemingen. Over de selectiemethode heeft De Lijn geen uitspraken gedaan.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.