Garage Autolux

Autolux verwacht geen snel herstel na dramatisch 2020

Luchthavenvervoerder Autolux heeft een dramatisch jaar achter de rug, met een omzetverlies van 95 procent door de coronacrisis. Volgend jaar ziet de grootste speler in de Belgische markt zeker nog geen volledig herstel van de markt plaatsvinden.

“Al is iedereen in België gevaccineerd, dan hebben we nog met een mondiale context te maken”, begint Ronny Hamelryck, HR-verantwoordelijke bij Autolux in Zaventem, zijn vooruitblik op 2021. “Dan kan het zijn dat reizen naar sommige gebieden verboden zijn. Je ziet het nu met Engeland, waar een nieuwe variant van het virus is opgedoken. Het internationale luchtverkeer werd van de ene op de andere dag stilgelegd. Dat kunnen we ook voor volgend jaar niet uitsluiten.”

Herstel in 2021 langzaam

Het werk van Autolux is afhankelijk van het internationale luchtvervoer en het bedrijf spiegelt zich daarom aan de economische prognose van luchthaven Brussels Airport. “Zaventem verwacht tegen juni 2021 een herstel van de activiteiten tussen de 30 en 50 procent.” Daarbij is 50 procent eerder uitgesproken hoop, aldus Hamelryck, die een volledig herstel voor volgend jaar zeker niet verwacht.

Hij concludeert dat het herstel van de luchtvaart en dus ook luchthavenvervoer vaak traag verloopt na een crisis. “Als de horeca opengaat, trekken de zaken veel sneller weer aan dan in de luchtvaart”, geeft hij een voorbeeld. “Mensen zijn bang om te vliegen door corona en dat gevoel slijt langzaam.” Hij wijst naar de lege ontvangstruimten op Zaventem airport, zoals op onderstaande foto.

Lege ontvangshallen Brussels Airport Zaventem

2 procent over

2020 is een jaar om snel te vergeten voor Autolux. In maart zakte de internationale luchtvaartsector helemaal in, waarna het bedrijf maanden noteerde met een activiteitendaling van 98,36 procent. “In juli was er een kort herstel en draaiden we aan 88 procent minder dan normaal, maar in september was het weer snel gedaan toen er een opflakkering van het virus was”, vertelt Hamelryck.

Om deze percentages tastbaarder te maken geeft de HR-manager de terugval in aantal gereden kilometers in november in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. “In november 2019 hebben we 900.000 kilometers gereden. Dit jaar hebben we de maand november afgesloten met in totaal 50.000 kilometers op de teller.”

Tekst loopt door onder de foto

Garage Autolux in Zaventem puilt uit

In december zit 95 procent van de chauffeurs werkloos thuis, velen zijn sinds maart niet meer op kantoor geweest. “We hadden vóór corona 280 chauffeurs, waarbij er dagelijks 180 chauffeurs op de baan waren. Nu zijn dat twaalf chauffeurs en er rijden nog maar acht taxi’s. En daarbij halen de chauffeurs vaak nog niet voldoende recette op om hun inkomen te compenseren”, zegt Hamelryck.

De HR-verantwoordelijke belandde door corona in een ongekende situatie op personeelsvlak. Niet alleen werd het gros van de chauffeurs en ook een aantal kantoormedewerkers op tijdelijke werkloosheid gezet, tevens waren chauffeurs bang voor besmetting. “We hebben oudere chauffeurs en mensen uit de risicogroep die angst hadden voor coronabesmetting, maar dat gold ook voor andere chauffeurs. In het begin hebben we gewerkt met vrijwilligerslijsten, waarbij een chauffeur kon opgeven of hij wilde werken.”

Dagelijkse puzzel

Tussen de feestdagen is de inzet van chauffeurs nog steeds een dagelijkse puzzel. “Er zijn in het afgelopen weekend behoorlijk nog wat mensen op vakantie geweest, waardoor we tijdelijk tot twintig chauffeurs moesten inzetten. Het is de vraag wanneer deze mensen terugkomen, want dan moeten we weer extra chauffeurs voorzien”, aldus Hamelryck.

Tekst loopt door onder de foto

Autolux luchthavenvervoer Zaventem

Alhoewel de luchthavenvervoerder door het systeem van tijdelijke werkloosheid de grootste kostenpost ziet wegvallen, tikken de vaste kosten nog door. “Deze zijn niet veel lager dan in de periode voor corona”, vertelt Hamelryck, die benadrukt dat het bedrijf maandelijks grote verliezen incasseert. Al werken er nog maar acht chauffeurs op een dag, de bezetting op de dispatchafdeling is niet verminderd. “De zes mensen van de dispatch-afdeling werkten eerst voor 180 chauffeurs en nu voor acht chauffeurs”, vertelt de HR manager.

Taxisector vergeten

Afgezien van het systeem van tijdelijke werkloosheid, is er volgens Hamelryck geen noemenswaardige overheidssteun. Of het moet het toegestane betalingsuitstel zijn. “Wij moesten deze maand de RSZ bijdragen en vakantiegelden en andere toeslagen betalen. Dat ging om een bedrag van een miljoen euro. Gelukkig mogen we dit gespreid en uitgesteld betalen”, zegt hij.

2020 was voor Autolux ook het jaar van het op 1 januari ingevoerde taxidecreet. Zo moeten de chauffeurs in bezit zijn van een bestuurderspas, waarbij een van de eisen is dat ze de Nederlandse taal machtig zijn. Hamelryck benadrukt dat deze taaleis de chauffeurs geen parten heeft gespeeld. “Iedereen heeft een basiskennis Nederlands, maar dat was ook voorheen al een selectiecriterium bij ons”, aldus Hamelryck.

Vrijwillige ontslagen

De HR-verantwoordelijke stelt dat door corona een aantal chauffeurs al ontslag heeft genomen, alhoewel het gros het vervoersbedrijf trouw blijft. “Ik kan dat wel begrijpen’, zegt hij over de twintig tot dertig chauffeurs die inmiddels zijn opgestapt. “De uitkering bedraagt zo’n 70 procent van hun gemiddelde maandelijkse recette, maar dat bedrag is exclusief normale toeslagen. In de praktijk blijft er dus nog minder over.”

Hamelryck vertelt tot slot dat geen van de chauffeurs of werknemers tijdens dienstverband corona heeft opgelopen. “Gelijk na de uitbraak van de pandemie hebben wij maatregelen getroffen, als een van de eerste bedrijven van het land. Wij hebben infectiegel voorzien in de wagens, de chauffeurs reden met mondkapjes en de auto’s zijn uitgerust met plastic wanden.” Ook met deze maatregelen gingen tienduizenden euro’s gepaard.

Ondanks de financiële druk kan Autolux nog wel aan noodzakelijke betalingsverplichtingen voldoen. “Het bedrijf was voor corona gezond en had een financiële buffer opgebouwd. Maar het mag duidelijk zijn dat deze situatie niet eindeloos kan blijven duren”, besluit Hamelryck, die er zelf 37 jaar trouwe dienst heeft opzitten bij Autolux.

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is als freelance redacteur verbonden aan TaxiPro.be.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.